Związek Firm Public Relations przeprowadził badania, z których wynika, że jak na razie spowolnienie gospodarcze nie dosięgnęło jeszcze branży PR. Odczuła go reklama, m.in. w postaci mniejszej liczby przetargów, okrojonych budżetów i niepewności klientów, którą dodatkowo potęguje wojna w Ukrainie, gdzie wielu z nich miało swoje rynki zbytu.
Badania potwierdzają, że specjaliści ds. PR zarabiają do 15 proc. więcej w porównaniu z danymi z 2021 roku, a stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 9 proc. O rozwoju branży świadczy również to, że 80 proc. z nich planuje w tym roku wzrost zatrudnienia.
Pandemia COVID-19 zachwiała branżą public relations, której, podobnie jak innych sektorów gospodarki, nie ominął chwilowy spadek przychodów i obniżki wynagrodzeń. Jednak PR bardzo szybko, bo już w połowie ubiegłego roku, wrócił na ścieżkę wzrostu – czytamy.
W czasie koronakryzysu firmy przekonały się, że dobra komunikacja z otoczeniem jest im niezbędna, a rola profesjonalnych doradców do spraw komunikacji wręcz wzrosła. „Widzimy już pierwsze schłodzenie, spowolnienie w świecie reklamy, ale w branży PR jeszcze nie i głęboko wierzę w to, że tak zostanie” – mówi Grzegorz Szczepański, prezes Hill + Knowlton Strategies Polska, przewodniczący jury 20. edycji konkursu Złote Spinacze.
Jak czytamy na biznes.newseria.pl, na przestrzeni dwóch ostatnich lat zmieniły się trendy w branży PR. O ile w trakcie pandemii wzrosła rola digitalu, o tyle teraz, w związku z wojną w Ukrainie, rośnie rola i znaczenie wartości etycznych w komunikacji.
„Otoczenie gospodarcze jest teraz coraz bardziej wymagające i klienci pewnie będą się zastanawiali, w jaki sposób budować swoje plany inwestycyjne na przyszły rok. Pewnym szczęściem w nieszczęściu jest być może fakt, że powoli zbliża się koniec roku, będzie planowanie budżetów i wszyscy razem będziemy się zastanawiali, jak najlepiej do tego podejść” – mówi ekspert.
ZFPR w marcu 2022 roku, krótko po rosyjskiej napaści na Ukrainę, dołączył do wspólnego, międzynarodowego projektu na rzecz profesjonalnej pomocy tamtejszej branży PR – The Ukraine Communications Support Network (UCSN). Specjaliści z całego świata mogą zgłaszać w nim pomysły, które mają wspierać Ukrainę.
Czytaj więcej: ZFPR angażuje się w inicjatywę UCSN
Związek Firm Public Relations przyłączył się do tej inicjatywy, oferując m.in. pomoc w utrzymaniu ciągłości działalności biznesowej ukraińskim podmiotom PR i ich pracownikom, którzy znaleźli się w Polsce. (bs)