17 kwietnia 2023 roku ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Tak dla podpasek”, zrealizowana przez Havas Warsaw wraz z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Jak przekazują organizatorzy akcji, to pierwsza telewizyjna kampania społeczna poświęcona tematowi menstruacji.
Celem akcji jest wsparcie polskich dziewczynek w godnym przeżywaniu okresu, a także uchronienie ich przed opuszczaniem lekcji z powodu miesiączki oraz zniwelowanie tabu i stygmatyzacji towarzyszących temu tematowi.
Według badań przeprowadzonych przez Kulczyk Foundation w 2020 oraz 2022 roku w Polsce również występuje ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne, które w dużej mierze dotyczy dziewczynek. Z badań wynika, że 54 proc. nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21 proc. dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej, a 67 proc. Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek.
Havas Warsaw, Okresowa Koalicja i Kulczyk Foundation chcą zapewnić bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych, a także do edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego w każdej polskiej szkole. Celem działań jest wprowadzenie w życie ustawy zmieniającej prawo w tym zakresie, by działało ono podobnie jak w Anglii, Francji czy Nowej Zelandii.
„Z powodu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego czy stygmatyzacji na tle miesiączki, dziewczynki są poddawane ogromnej społecznej presji. To my, dorośli, mamy obowiązek o nie zadbać. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Powiedzmy TAK podpaskom w każdej polskiej szkole” – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Głównym elementem kampanii jest spot świadomościowy, przedstawiający historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji. Wideo porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, z którym każdego dnia mierzą się uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek, w rolę narratorki wcieliła się z kolei Magdalena Cielecka. Pełną, nieocenzurowaną wersję filmu można obejrzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl. Nie wszędzie bowiem spot zostanie wyświetlony w całości ze względu na pokazanie krwi menstruacyjnej. Przez to pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych i nie ma możliwości promowania go w mediach społecznościowych – wyjaśniają twórcy akcji.
Spot emitowany jest od 17 kwietnia na antenach kanałów grupy Polsat, TVN i TVP oraz w kanałach tematycznych. Wideo prezentowane jest też w mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie, TikToku i YouTubie.
Źródło: YouTube/ Okresowa Koalicja
Spot został przygotowany w kilku wersjach: 60-sekundowej, 30-sekundowej i oraz czterech odsłonach 15-sekundowej.
Każda z wersji kampanijnego spotu zachęca do podpisania apelu skierowanego do rządzących w sprawie darmowych środków menstruacyjnych w szkołach.
Okresowa Koalicja przygotowuje projekt ustawy, który pod koniec maja 2023 zostanie przekazany przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu.
Apel można podpisać na stronie. (zd)