Jak wynika z raportu Hays Poland, specjaliści i menedżerowie nie mają obaw związanych z zastąpieniem ludzi przez sztuczną inteligencję w pracy. Aż 64 proc. badanych nie jest zaniepokojonych, że wraz z rozwojem AI na rynku pracy może pojawiać się mniej możliwości zatrudnienia.
W badaniu opisano również, jakie korzyści i zagrożenia wynikające z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji analizują firmy. Wśród zalet pracodawcy najczęściej wskazywali zwiększenie produktywności i wydajności pracy (57 proc.) oraz możliwość generowania pomysłów i inspiracji (55 proc.). Niemal co czwarty badany również zwrócił uwagę na ograniczenie ryzyka popełnienia błędów.
Jak jednak zauważają autorzy raportu, sztuczna inteligencja może nieść ryzyko związane z bezpieczeństwem danych lub naruszeniem praw własności intelektualnej. Mimo tego tylko 35 proc. firm wyznaczyło wytyczne w zakresie generowania treści i materiałów za pośrednictwem AI.
Jak czytamy dalej, 23 proc. specjalistów i menedżerów w Polsce korzysta z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT) w miejscu pracy. Należy oczekiwać, że odsetek ten będzie tylko rósł.
„Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji najczęściej odgrywają rolę wsparcia w pisaniu, służą do definiowania pojęć oraz tworzenia treści wizualnych. Są to zadania, których celem jest usprawnienie pracy, ograniczenie ryzyka wystąpienia błędów czy stworzenie bazy do dalszej pracy kreatywnej. Obecnie AI raczej wspiera, niż zastępuje pracowników, natomiast z czasem może to ulec zmianie” – zauważa Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.
Eksperci Hays przewidują, że rozwój AI będzie prowadził do stopniowej redukcji etatów i przejmowania zadań pracowników fizycznych i umysłowych, które nie wymagają zaawansowanych kompetencji lub inteligencji emocjonalnej. Jednak nie oznacza to, że zacznie brakować miejsc pracy. „Rozwój AI będzie pociągał za sobą tworzenie nowych ról, często w jeszcze nieznanych specjalizacjach. Te dwa trendy, związane z redukcją i tworzeniem nowych miejsc pracy w związku z AI, nie będą jednak postępować synchronicznie. Przed nami zatem okres zmian, kiedy tych zwolnień może być więcej niż zatrudnień” – podkreślił Grzeszczyk.
Z wyników badania można wywnioskować, że 40 proc. specjalistów uważa, że sztuczna inteligencja nie wpłynie na ich możliwości zatrudnienia. Z kolei 13 proc. twierdzi, że postęp AI pozytywnie wpłynie na ich perspektywy zawodowe. Tylko co piąty badany obawia się, że rozwój technologii wyeliminuje więcej miejsc pracy, niż ich stworzy.
Wyniki badań sugerują także, że Polacy są świadomi nadchodzących zmian na rynku pracy i chcą poszerzyć swoje kompetencje w obszarze technologii. Aż 79 proc. menedżerów chciałoby wziąć udział w programach upskillingu i reskillingu związanych ze sztuczną inteligencją. (af)
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI wśród blisko 1 500 organizacji działających w Polsce oraz niemal 1 400 specjalistów i menedżerów.