H&M i Adidas zakończyły niemal 25-letni letni spór w wykorzystanie motywu pasków na ubraniach – podaje rp.pl. Sąd przyznał w tej sprawie rację szwedzkiej sieciówce.
Jak czytamy, spór zaczął się w 1997 roku – wtedy przedstawiciele Adidasa zarzucili H&M wykorzystanie motywu pasków na ubraniach. Źródło podaje, że po latach rozstrzynięcie w sprawie jest korzystne dla H&M, jednak zanim zapadł wyrok, nad sprawą pracowało wielu prawników i sędziów.
Źródło podaje, że choć równolegle biegnące paski umieszczone na elementach garderoby kojarzą się najczęściej z Adidasem, jednak wiele marek wykorzystuje paski w swoich elementach garderoby ten motyw. W tej grupie znalazł się H&M, który w drugiej połowie lat 90. XX wieku wypuścił kolekcję sportowych ubrań, w której dwa równoległe paski pojawiły się na butach, rękawach bluzek i bokach nogawek spodni. Czytamy również, że podobne projekty trafiły też do kolekcji innych marek (m.in. C&A) – te firmy również zostały pozwane przez Adidasa za wykorzystanie motywu pasków, który znajduje się w logotypie Adidasa, a tym samym za wprowadzanie konsumentów w błąd.
Jak dalej czytamy, H&M podkreślał, że paski pełniły funkcję wyłącznie dekoracyjną i zaprzeczył, by miały być konkretnym znakiem towarowym i jednoznacznie wskazywać na pochodzenie ubrań. Przedstawiciele szwedzkiej sieciówki zwrócili także uwagę na to, że inne marki odzieżowe także mogły swobodnie używać „tak uniwersalnego i powszechnego elementu jak równoległe paski” – pisze dalej rp.pl. Czytamy, że sądowa batalia trwała 25 lat, a w tym czasie sprawa trafiła do kilku instancji, nawet do europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. „Sędziowie zastanawiali się, gdzie leży granica między dopuszczalnym zastosowaniem prostego elementu dekoracyjnego a naruszeniem praw Adidasa” – podaje źródło. Jak pisze, inne marki zakończyły procesy wcześniej, a H&M pozostał w sporze sam.
Ostateczny wyrok zapadł w Sądzie Apelacyjnym w Hadze 28 stycznia 2021 roku i był korzystny dla H&M. Sędziowie nie znaleźli bowiem podstaw, by ukarać firmę. Źródło podaje, że sąd w wyroku zauważył, że „istnieją znaczące różnice między emblematycznymi trzema paskami Adidasa a dwoma, które projektanci H&M umieścili na swoich ubraniach”. Ponadto przytoczono wyniki badań, które pokazały, że jedynie 10 proc. konsumentów przypisało Adidasowi ubrania z paskami marki H&M – sąd uznał więc, że nie naruszono żadnych praw Adidasa.
Czytamy jednak, że marka sportowa złożyła kolejną apelację, twierdząc, że sąd w Hadze „niedostatecznie uzasadnił swój wyrok”. W październiku 2021 roku niderlandzki Sąd Najwyższy odrzucił tę apelację, a także orzekł, że Adidas musi zwrócić szwedzkiej firmie ponad 80 tys. euro rekompensaty za koszty, jakie poniosła w wyniku wszczęcia procedury kasacji wyroku sądu w Hadze – opisuje dalej źródło. (mb)