Answear.LAB, marka stworzona przez zespół sklepu internetowego answear.com, 7 listopada 2023 roku z okazji Światowego Dnia Feminizmu ruszyła z trzecią odsłoną akcji „I am a feminist”. Marka chce uświadamiać społeczeństwo, że bycie feministką czy feministą nie wyklucza się z tym, w co się wierzy i jak się żyje. Poszanowanie potrzeb i przywilejów obu płci to kwestia praw człowieka, a nie światopoglądu.
Akcja odbyła się na warszawskich ulicach, gdzie pojawiły się transparenty z hasłami, które miały na celu rozprawić się z błędnymi przekonaniami na temat feminizmu m.in. „I’m a feminist i chcę mieć dzieci”, „I’m a feminist i jestem patriotką”, „I’m a feminist i jestem wierząca”, „I’m a feminist i jestem patriotką i kocham mężczyzn”, „I’m a feminist i jestem babcią” oraz „I’m a feminist i dbam o środowisko”. Marka wierzy, że najważniejsze idee feminizmu, jak równość, wolność i samodzielność wyboru, wsparcie, siostrzeństwo, działanie na własnych zasadach, a także postawa „nie oceniam, a wspieram” są istotne dla każdego człowieka.
„Być feministką i feministą to po prostu wierzyć, że wszyscy powinni być traktowani jednakowo, niezależnie od płci. Powinna być to równość płci pod względem ekonomicznym, społecznym, politycznym, ale także w naszych osobistych relacjach. Jeśli ujmiemy to w ten sposób, z pewnością trudno komukolwiek zaprzeczyć, że jest feministą. Jednak mimo tej prostej koncepcji, feminizm często jest źle rozumiany. Mało kto lubi feministki i wokół głoszonych przez nie idei, przez lata narosło wiele mitów. Na przykład, że faworyzują własną płeć, są agresywne i nie szanują poglądów innych. Albo jeśli jesteś feministką nie możesz być katoliczką czy założyć rodziny. Te i wiele innych przekłamań wciąż powstrzymuje niektórych przed stwierdzeniem »jestem feministą czy feministką«” – mówi Agnieszka Pruchnik, brand dyrektorka Answear.LAB.
Według badania Ipsos przeprowadzonego w 32 krajach, 41 proc. wszystkich badanych określa się jako feministki lub feminiści, ale w Polsce jest to tylko 31 proc. Ponadto, 49 proc. Polaków i 18 proc. Polek popiera pogląd, że realizacja idei równości zmierza do dyskryminacji mężczyzn.
W akcję Answear.LAB zaangażowano 250 influencerów, których marka zachęciła do założenia koszulek z hasłem „I am a feminist” i manifestem w sprawie błędnych przekonań na temat feminizmu, a także do podzielenia się własnymi hasłami równościowymi w swoich mediach społecznościowych. Do twórców zaangażowanych w akcję należą m.in. Natalia Przybysz z zespołem, Magdalena Różczka, Andrzej Seweryn, Katarzyna Kubacka Seweryn, Anita Sokołowska, Mariola Bojarska Ferenc, Edyta i Cezary Pazurowie czy Edyta Herbuś. W kampanii wzięli udział zarówno tiktokerzy, którzy zajęli się obalaniem najczęstszych mitów, jak i pracownicy i pracownice Answear.com, którzy pojawili się w specjalnym wideo. (ao)