8 czerwca 2023 roku IAB Europe, stowarzyszenie działające na poziomie europejskim, które reprezentuje ekosystem reklamy cyfrowej, ogłosiło wydanie nowego europejskiego porozumienia w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Podpisało je 20 krajowych organizacji zrzeszonych w sieci IAB – Austria, Dania, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowenia, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy oraz Ukraina.
Europejska Wspólna Deklaracja na Rzecz Zrównoważonej Reklamy Cyfrowej ma odzwierciedlać wspólną wizję i zaangażowanie w kompleksową strategię na rzecz zmniejszenia śladu węglowego w branży. Zaproponowane działania mają pomóc markom produkować reklamy w sposób zrównoważony.
Plan zostanie opracowany przez Grupę Roboczą ds. Standardów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainability Standards Committee), działającą przy IAB Europe, i będzie obejmował opracowanie strategii, wytycznych i taksonomii zgodnych z europejskimi przepisami, przy jednoczesnym uwzględnieniu szerszych aspektów zrównoważonego rozwoju, w tym wpływu na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. W pracach będzie uczestniczyć również Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Według raportu „Lean ICT. Towards Digital Sobriety” globalna produkcja dwutlenku węgla związana z internetem, urządzeniami i systemami pomocniczymi osiągnęła prawie 4 proc. i ma podwoić się w najbliższej przyszłości. (bs)