poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościIKEA z kampanią „#Zmieniamy Narracje” zwraca uwagę na krzywdzące określanie osób uchodźczych

IKEA z kampanią „#Zmieniamy Narracje” zwraca uwagę na krzywdzące określanie osób uchodźczych

W listopadzie 2023 roku IKEA, szwedzka firma produkująca meble, poinformowała, że we wrześniu rozpoczęły się pierwsze działania w ramach nowej kampanii promowanej hasłem „#Zmieniamy Narracje”. W polskich mediach w ostatnim czasie znacząco wzrosła liczba publikacji zawierająca zwrot „nielegalni imigranci”. IKEA w swojej akcji wskazuje, że określanie osób „nielegalnymi” jest krzywdzące. Celem kampanii jest jeszcze szersze mówienie o języku, równości i włączaniu. 

IKEA chce zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityków i społeczeństwo. W ramach akcji firma we współpracy z Fundacją Ocalenie stworzyły Leksykon Dobrego Języka, czyli zbiór pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. Publikacja ta jest ogólnodostępna i będzie sukcesywnie rozbudowywana o kolejne obszary związane z językiem równościowym i włączającym. Marka na bieżąco kontaktuje się z autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne lub nieprecyzyjne określenia. IKEA razem z Fundacją Ocalenie zorganizowały także warsztaty dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji m.in. dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat tworzonych w mediach narracji wokół osób uchodźczych oraz wskazywały, jak rozmawiać z takimi osobami, aby tworzyć niekrzywdzące dla żadnej grupy materiały. 

21 listopada 2023 roku odbył się krakowski kongres Open Eyes Economy Summit, podczas którego IKEA po raz pierwszy zaprezentowała swoją kampanię. Oficjalny start akcji został wzmocniony udziałem Judyty Rozmus, przedstawicielki IKEA Retail w Polsce, oraz Macieja Makselona, redaktora literackiego, w panelu dyskusyjnym „Językiem kreujemy rzeczywistość – czy możemy to zrobić lepiej?”. „Język inkluzywny to język szacunku i empatii, a każda osoba ma prawo do decydowania, jak chce być określana” – takim wnioskiem zakończyła się dyskusja podczas krakowskiego kongresu.

IKEA wzmocniła przekaz kampanii dodatkowymi materiałami. W ich treści skupia się na zwrotach równościowych i szacunku oraz ostrzega przed mikroagresją i krzywdzącymi określeniami. 

Kampania potrwa do czerwca 2024 roku, a do planowanych działań należą m.in. aktywność w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie. Akcja „#ZmieniamyNarracje” jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj