czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Ile warta jest tęczowa złotówka?” –Raport Priders.pl

„Ile warta jest tęczowa złotówka?” –Raport Priders.pl

5 grudnia 2024 roku premierę miał raport z ogólnopolskiego badania „Ile warta jest tęczowa złotówka?” przeprowadzonego przez agencję marketingu inkluzywnego Priders.pl. Jest to badanie siły nabywczej społeczności LGBTQIAP+ w Polsce, które przedstawia dane na temat zarobków, wydatków i zachowań konsumenckich tej grupy.

Osoby LGBTQIAP+ to duża i zróżnicowana społeczność – w Polsce, według badania IPSOS, liczy ona nawet cztery miliony. Badanie Priders.pl obejmowało kilkadziesiąt pytań z różnych obszarów tematycznych. Pokazuje ono m.in. w jakich branżach pracują osoby LGBTQIA+, czy rzeczywiście zarobki w tęczowej społeczności są wyższe niż średnia krajowa, a także gdzie najchętniej kupują konsumenci z tej grupy. Raport ujawnia także różnice w zarobkach oraz stylu życia tej społeczności w porównaniu z osobami cisheteroseksualnymi.

Osoby LGBTQIAP+ zarabiają więcej?

Jak wynika z raportu, średni miesięczny dochód na gospodarstwo domowe osób LGBTQIAP+ wynosi 13946 zł, co jest wyższą kwotą w porównaniu do 11748 zł osiąganych przez respondentów heteroseksualnych. Oznacza to, że miesięcznie osoby LGBTQIAP+ zarabiają o 2198 zł więcej.

Jak podkreślają eksperci, warto jednak zaznaczyć, że również w obrębie samej społeczności występują znaczące różnice w dochodach. Okazuje się, że gospodarstwa domowe homoseksualnych mężczyzn osiągają najwyższy średni dochód – wynoszą one bowiem 16327 zł, co stanowi niemal o 30 proc. więcej niż średni dochód gospodarstw domowych homoseksualnych kobiet.

Średnie miesięczne wydatki gospodarstw domowych osób LGBTQIAP+ wynoszą 7190 zł, co pozwala zaoszczędzić nawet 6230 zł miesięcznie. Okazuje się też, że miesięcznie wydają oni więcej w przeliczeniu na osobę niż osoby heteroseksualne – różnica ta wynosi niemal 700 zł.

Jak wynika za raportu, ponad 60 proc. badanych osób w 2023 roku oceniało swoją sytuację materialną jako dobrą, a 25 proc. jako przeciętną. Jedynie 10 proc. respondentów negatywnie oceniło swoją sytuację finansową. Wśród osób pozytywnie oceniających swoją sytuację dominują geje, którzy stanowią niemal 45 proc. tej grupy.

Tęczowi konsumenci targetem dla firm?

Jak podkreślają twórcy badania, osoby LGBTQIAP+ to duża – a jednak wciąż jeszcze mocno niedoceniana w Polsce – grupa docelowa dla firm mająca znaczące możliwości zakupowe. Roczna siła nabywcza osób LGBTQIAP+ w Polsce wynosi 189 mld zł. Marketing skierowany do społeczności LGBTQIAP+ jest zatem nie tylko ważnym elementem inkluzywności, lecz także może stać się efektywną strategią biznesową dla firm.

Z badania wynika, że dla ponad połowy respondentów kupowanie w inkluzywnych firmach jest najważniejszym czynnikiem determinującym ich wybory zakupowe. Odpowiedź była wybierana niemal dwa razy częściej niż inne czynniki, w tym również cena.

Ponadto okazuje się, że takie podejście do marek mają nie tylko osoby ze społeczności LGBTQAIP+, lecz także heteroseksualni sojusznicy – ponad połowa z nich deklaruje chęć kupowania od firm prowadzących działania inkluzywne. Jak wynika z raportu, respondenci często zaprzestają też kupowania w firmach, które uważają za homofobiczne, a ponadto zniechęcają również innych do nabywania produktów tych marek.

Kluczowe wnioski z badania:

  • roczna siła nabywcza osób LGBTQIAP+ w Polsce wynosi 189 mld zł,
  • średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osób LGBTQIAP+ to 13946 zł – to o 2198 zł więcej niż w gospodarstwach heteroseksualnych,
  • ponad połowa badanych preferuje zakupy w firmach inkluzywnych.

Pełny raport oraz wyniki badania są dostępne na stronie. (kn)

O badaniu

Celem badania „Ile warta jest tęczowa złotówka?” przeprowadzonego przez Priders.pl było zobrazowanie sytuacji osób LGBTQIAP+ pod względem siły nabywczej, zasobów, jakimi dysponują, oraz ich zachowań zakupowych. Przeprowadzający badanie chcieli też zestawić z podobnymi wynikami dla całej populacji z badań GUS. W badaniu wykorzystano metodę CAWI, głównym narzędziem badawczym była internetowa ankieta wypełniana samodzielnie przez respondentów

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj