piątek, 8 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościIle zarabia się w branży PR? Nowe badanie ZFPR-u

Ile zarabia się w branży PR? Nowe badanie ZFPR-u

Ile zarabia się w branży public relations? Po raz kolejny sprawdził to Związek Firm Public Relations. Pensje specjalistów PR w 2022 roku wzrosły o 15 proc. – wynika z badania wynagrodzeń w agencjach PR oraz stawek godzinowych za usługi firm public relations, przeprowadzonego przez ZFPR.

20 czerwca 2022 roku ZFPR opublikował wyniki najnowszego badania wynagrodzeń, w którym wzięło udział 28 agencji zrzeszonych w związku. Dane ponad 690 osób pozyskane w kwietniu i maju 2022 roku metodą kwestionariuszową zostały zweryfikowane przez firmę Willis Towers Watson Polska.

Pensje specjalistów ds. PR wzrosły o 15 proc. w porównaniu z danymi z 2021 roku – wynika z badania. Asystent w agencji PR może liczyć na przeciętną pensję brutto (rynkowa mediana) w wysokości 3310 zł. Junior Account Executive zarabia z kolei 4270 zł brutto, Account Executive otrzymuje miesięcznie 5365 zł brutto, a Senior Account Executive – 6610 zł brutto.

Stawki na stanowiskach menedżerskich zaczynają się od 7057 zł brutto – takie wynagrodzenie według raportu oferowane jest Junior Account Managerom/Junior Consultantom. Zarobki Account Managera/Consultanta to 8500 zł brutto, a Senior Account Manager/Senior Consultant może liczyć na 10454 zł brutto.

Wynagrodzenie Account Directora (Group Account Managera) to z kolei 12300 zł brutto, a Unit Director otrzymuje 15648 zł brutto. W przypadku dyrektora zarządzającego miesięczna pensja to 21656 zł brutto, wynagrodzenie partnera, executive’a czy wielofunkcyjnego członka zarządu wynosi z kolei 22876 zł brutto. Pensja prezesa/CEO agencji PR to z kolei 23567 zł brutto.

W badaniu zaprezentowano przeciętne miesięczne wynagrodzenia całkowite brutto z umów o pracę (rynkowa mediana). W przypadku asystenta, dyrektora zarządzającego, partnera, executive’a czy wielofunkcyjnego członka zarządu oraz CEO/prezesa ze względu na specyfikę stanowiska zaprezentowano miesięczne wynagrodzenie całkowite brutto dla wszystkich typów umów łącznie, czyli umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B, a przy fakturach nie uwzględniono VAT. Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach poszczególnych stanowisk: w każdym stanowisku z modelu badania opisano główne obszary odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom, co pozwala na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z opracowanym rynkowym profilem wzorcowym, a tym samym na trafne porównanie stanowisk pomiędzy uczestnikami.

Jak mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR-u i prezeska Walk PR, w porównaniu do ubiegłorocznego badania wzrost wysokości wynagrodzeń pracowników branży PR wynosi średnio 11 proc. dla płacy całkowitej. „Branża pozostaje więc atrakcyjna także dla osób rozpoczynających swoją karierę, które mogą liczyć na duże wsparcie w rozwoju zawodowym. Stałe programy szkoleniowe oferują już praktycznie wszystkie agencje PR w porównaniu z 76 proc. w poprzednim badaniu. O rozwoju branży świadczą również deklaracje 80 proc. agencji o zwiększeniu zatrudnienia w tym roku. Średni staż pracy w agencjach wynosi pięć lat” – dopowiada Bacińska.

„Po raz pierwszy w naszym badaniu analizie poddano funkcjonujące w agencji PR rozwiązania well being oraz praktyki w zakresie transparentności płac i wsparcia osób powracających z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych. Warto odnotować, że ponad 40 proc. firm wyrównuje wynagrodzenie zasadnicze osobom powracającym z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych, a 36 proc. stosuje dla nich zredukowany czas pracy” – dodaje Agnieszka Bacińska.

W badaniu ZFPR sprawdzono również wartości stawek cennikowych agencji (kwot pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu). Dane zostały opracowane według stanu na 1 kwietnia 2022 roku.

Stawki cennikowe agencji poszły w górę średnio o 9 proc. – pokazało badanie. Dowiadujemy się, że wzrost stawek odnotowano dla 75 proc. stanowisk, które wyceniono rynkowo w obydwu edycjach badania (2021 i 2022 roku).

Godzinę pracy asystenta agencje wyceniają na 120 zł netto, a junior account executive’a na 140 zł netto. W przypadku wyższych stanowisk kwoty te mieszczą się w przedziale od 150 zł netto w przypadku Account Executive’a do 450 zł netto za pracę Unit Directora. W przypadku osób zarządzających stawka godzinowa to kolejno 530 zł netto w przypadku Managing Directora, 600 zł netto dla partnera, executive’a czy członka zarządu oraz 750 zł netto dla CEO/prezesa agencji.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj