Jay Robert Pritzker, gubernator stanu Illinois, podpisał ustawę dotyczącą zabezpieczenia dla nieletnich występujących w filmach publikowanych w internecie – informuje edition.cnn.com.
Według nowego prawa nastolatki powyżej 18 roku życia będą mogły podjąć kroki prawne przeciwko rodzicom, jeśli w przeszłości pojawiły się w monetyzowanych treściach w mediach społecznościowych i nie otrzymały odpowiedniego wynagrodzenia. Od 1 lipca 2024 roku rodzice w stanie Illinois będą zobowiązani do odkładania 50 proc. zarobków za dany materiał na zablokowany fundusz powierniczy dla dziecka, w oparciu o czas, przez jaki występuje ono w danym filmie – czytamy.
Jak podaje źródło, pomysłodawczynią ustawy jest 16-letnia Shreya Nallamothu. Nastolatka wspomina, że dzieci występujące w filmach często są zbyt młode, by to pojąć. Nallamothu postanowiła napisać list do senatora stanowego Dave’a Koehlera z prośbą o rozważenie wprowadzenia przepisów chroniących dziecięcych influencerów. Jej rodzinny stan stał się pierwszym, który uchwalił prawo zabezpieczające nieletnich pokazywanych w internecie.
Rodzice vlogerzy i influencerzy publikują wiele filmów przedstawiających intymne szczegóły ze swojego życia, takich jak narodziny nowego członka rodziny czy otwieranie zabawek. Mimo że dzieci występują głównie w monetyzowanych treściach, rodzice nie byli prawnie zobowiązani do przekazywania im jakiejkolwiek części zarobków – czytamy.
Źródło informuje, że nowe postanowienia w Illinois są wzorowane na ustawie Jackiego Coggana z 1936 roku. To kalifornijskie prawo wymagało od rodziców odkładania 15 proc. zarobków dziecka na zablokowanym rachunku powierniczym, do którego aktor dziecięcy otrzymywał dostęp po ukończeniu 18 roku życia.
Jessica Maddox, adiunkt na Uniwersytecie w Alabamie badająca społeczność influencerów, zaznacza, że praca i kariera w mediach społecznościowych stają się bardziej powszechnymi i opłacalnymi formami dochodu i ważne jest, aby prawo nadążało za technolgią. Ma również nadzieję, że inne stany pójdą w ślady Illinois – czytamy.
Chris McCarty, założyciel strony rzeczniczej i edukacyjnej walczącej z monetyzacją dzieci w mediach społecznościowych, zauważa, że w miarę, jak dzeci występujące w rodzinnych vlogach dorastają i dzielą się swoimi historiami, wzrasta presja publiczna na zapewnienie większej ochrony prywatności – podaje edition.cnn.com. (ao)