Po miesiącu przerwy na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów powraca RMF FM. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w kwietniu 2023 roku stacja była cytowana przez inne media ponad 2,2 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą zaledwie 17 odwołań mniej. Trzecią pozycję zajmuje Onet, na który powoływano się blisko 1,8 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa – 33 proc., reprezentowana przez „Super Express”, „Rzeczpospolitą”, „Gazetę Wyborczą”, „Fakt” oraz „Dziennik Gazetę Prawną”. Po 27 proc. udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne Media) oraz telewizji w kolejności TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13 proc., mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.
RMF FM ponownie liderem opiniotwórczych mediów
Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odwołań. W kwietniu dziennikarze stacji jako pierwsi poinformowali o szczegółach tajemniczego powietrznego obiektu wojskowego znalezionego w okolicach Zamościa w Kujawsko-Pomorskiem. Na drugiej pozycji, z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe także 2,2 tys. razy. W ubiegłym miesiącu polskie media najczęściej powoływały się na rozmowę z Dawidem Kubackim, który w WP Sportowe Fakty przekazał najnowsze wieści o stanie zdrowia swojej żony Marty. Podium, podobnie do poprzedniego zestawienia, zamyka Onet z liczbą blisko 1,8 tys. odwołań. W portalu ukazał się wywiad dziennikarza Tomasza Pajączka z Teresą Klemańską, matką Tomasza Komendy. Kobieta przyznała, że od dwóch lat nie ma już kontaktu z synem, który bardzo się zmienił po otrzymaniu odszkodowania za niesprawiedliwy wyrok.
Wzrost o pięć oczek odnotował „Super Express” z wynikiem 1,6 tys. cytowań. Redakcja dziennika przeprowadziła m.in. wywiad z Pawłem Kukizem, który potwierdził, że dzięki udanej współpracy z Jarosławem Kaczyńskim jest coraz bliżej podjęcia decyzji o starcie w jesiennych wyborach z ramienia PiS. Awans o trzy pozycje i wejście do TOP 15 zanotował portal Wirtualne Media. W kwietniu portal opublikował rozmowę z Pawłem Lewandowskim, podsekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który potwierdził, że rząd całkowicie zrezygnuje z wprowadzenia kontrowersyjnych przepisów ustawy zwanej „Lex pilot”. Proponowane regulacje zakładały, że pierwsze pięć kanałów na listach programów sieci kablowych i platform cyfrowych przypadną Telewizji Polskiej.
Na podium zestawienia prasy „Super Express”, „Rzeczpospolita” oraz „Gazeta Wyborcza”
Na miejsce lidera opiniotwórczych tytułów prasowych awansuje „Super Express” – w kwietniu cytowany ponad 1,6 tys. razy. „Rzeczpospolita” z liczbą zaledwie 13 cytatów mniej zajęła miejsce drugie. Pozostałe redakcje w kraju często powoływały się na opublikowany przez dziennik sondaż, z którego wynika, że większość Polaków stanowczo sprzeciwia się nieograniczonemu napływowi ukraińskiego zboża. Podium zamyka Gazeta Wyborcza, na której artykuły powoływano się w ubiegłym miesiącu ponad 1,4 razy. Dziennik m.in. jako pierwszy dotarł do informacji o spotkaniu Donalda Tuska i przedstawiciela Polski 2050 Szymona Hołowni, podczas którego doszło do rozmów na temat startu w najbliższych wyborach ze wspólnych list.
TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju
Pierwsze miejsce najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otrzymuje TVN24 z wynikiem ponad 1,4 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery – TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju blisko 1 tys. razy. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w kwietniu 963 razy. Na antenie stacji wypowiedział się rzecznik rządu Piotr Müller, który poinformował o możliwym przedłużeniu zerowego VAT na żywność. W zestawieniu o dwa oczka awansowały stacje Canal+ oraz TVP 2.
Radio Eska awansuje do najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych
RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 1,6 tys. razy. Dziennikarze stacji przeprowadzili w zeszłym miesiącu rozmowę z wiceministrem finansów Arturem Soboniem, który poinformował, że w zawiązku z kryzysem zbożowym na pomoc rolnikom z budżetu państwa i funduszu pomocy uruchomiono już 2 mld zł . Z awansem o cztery miejsca podium zamyka Program III Polskiego Radia z wynikiem 488 cytowań. Awans o sześć pozycji odnotowała rozgłośnia Radio Eska, na której treści media powoływały się 85 razy. Rozgłośnia opublikowała wywiad z muzykiem i wokalistą Krzysztofem Skibą na temat jego przeprowadzki do rodzinnej Łodzi i planów na przyszłość.
Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych
Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 2,2 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą blisko 1,8 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy. Portal jako pierwszy podał informację o możliwej dymisji ówczesnego ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka. Największy awans, bo aż o cztery oczka w porównaniu do poprzedniego miesiąca, zanotował portal Plejada (557). Redakcja portalu jako pierwsza dotarła do wiadomości, że Agustin Egurrola w tym roku nie będzie odpowiedzialny za przygotowanie polskiej reprezentacji do finału Eurowizji.
„Viva” na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników
W kwietniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce utrzymuje „Viva” (357). Na łamach tygodnika ukazał się m.in. wywiad-rzeka z restauratorką Larą Gessler, która w najnowszym wywiadzie opowiedziała o macierzyństwie. Kolejne miejsce na podium z awansem o dwie pozycje zajmuje „Do Rzeczy”, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 345 razy. Na trzeciej pozycji jest „Wprost” z liczbą 258 powołań w mediach, a następne miejsce ma „Newsweek”, który uzyskał 227 wzmianek. TOP 5 zamyka „Polityka” (127).
„Forbes” pierwszy w rankingu miesięczników i dwumiesięczników
„Forbes” z wynikiem 204 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W kwietniu tytuł prasowy m.in. wspólnie z For Solutions opublikowali ranking TOP 50 Restauratorów 2023, do którego często odwoływały się polskie redakcje. Na miejscu drugim uplasował się miesięcznik dla kobiet „Twój Styl” cytowany w kwietniu 174 razy, a podium zamyka „Press” z wynikiem 82 powołań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także „Perspektywy” (43) oraz „Elle” (34).
Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych
Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money z liczbą 487 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze jako pierwsi poinformowali, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ogólnoeuropejskich indywidualnych produktach emerytalnych. Na polskim rynku ma się pojawić nowy produkt – OIPE, czyli tzw. europejska emerytura. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (403) oraz Bankier (156). Zestawienie zamykają Obserwatorfinansowy.pl (56) i Wnp (47). Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno-biznesowym utrzymuje się „Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca stale zajmują „Dziennik Gazeta Prawna”, „Forbes”, „Puls Biznesu” i „Parkiet”.
„Rynek Zdrowia” utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej
„Rynek Zdrowia” ponownie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej. W kwietniu na kwartalnik dziennikarze powoływali się 85 razy. Redakcja poinformowała m.in. o podniesieniu wysokości dodatku specjalnego dla osób, których rodzice nie żyją, i są na rencie rodzinnej wypłacanej przez ZUS. Miejsce drugie należy do portalu Medonet (75), a podium zamyka „Puls Medycyny” (64). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik „Medycyna Praktyczna” wzmiankowany przez inne media 23 razy, a ranking zamyka portal Abczdrowie mający pięć cytowań mniej (18).
Zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. „Gazeta Krakowska” powraca na szczyt zestawienia
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych, za sprawą awansu o jedną pozycję, zostaje „Gazeta Krakowska” z liczbą 124 cytowań. Drugie miejsce, po awansie o trzy pozycje, zajmuje Radio Kielce (98). W kwietniu rozgłośnia opublikowała wywiad z wiceministrem spraw zagranicznych Piotrem Wawrzykiem na temat wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w USA. Trzecie miejsce ex aquo zajmują „Dziennik Wschodni” oraz „Gazeta Wrocławska” – po 92 cytowania. Dziennik jako pierwszy poinformował o wypadku polskiego autokaru na Teneryfie, natomiast gazeta opublikowała informację o postawieniu zarzutów przez wrocławską prokuraturę liderce Strajku Kobiet – Marcie L. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Radio Szczecin (76) i Radio Poznań (73).
RASP powraca na miejsce lidera
Na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw awansuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 4,9 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Agora z łącznym wynikiem ponad 4,5 tys. wzmianek badanych tytułów (Radio Zet, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM). Podium zamyka Wirtualna Polska Media (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 3,2 tys. razy w innych mediach. Kolejne miejsce zajmuje Cyfrowy Polsat i jego tytuły Interia, Polsat News, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4. Awans o dwie pozycje względem poprzedniego miesiąca odnotował Bauer Media Group (2,4 tys.) reprezentowany przez RMF FM, Twój Styl, Świat seriali, Pani.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 33 799 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1–30 kwietnia 2023 roku.