Na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów powraca „Rzeczpospolita”. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), dziennik ten w czerwcu 2023 roku odnotował blisko 3 tys. cytowań w polskich mediach. Na drugim miejscu znalazł się TVN24 z liczbą prawie 2,9 tys. odwołań w innych tytułach, a trzecią pozycję zajmuje Wirtualna Polska, którą cytowano wówczas 2,8 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w czerwcu największy udział ma telewizja – 33 proc., reprezentowana przez TVN24, TVP Info, Polsat News, TVN oraz TVP1. Po 27 proc. udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Interia, Onet i Wirtualne Media) oraz prasie w kolejności „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Fakt”. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13 proc., mają stacje radiowe (RMF FM oraz Radio ZET).
„Rzeczpospolita” na szczycie opiniotwórczych mediów
Na pierwsze miejsce w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów powraca „Rzeczpospolita” z wynikiem blisko 3 tys. cytowań. W czerwcu polskie media często powoływały się na wywiad Jacka Nizinkiewicza z byłym prezydentem Lechem Wałęsą, który komentował swój udział w marszu 4 czerwca w Warszawie oraz wrócił pamięcią do wydarzeń z 1989 roku. Na drugiej pozycji utrzymuje się TVN24 wzmiankowany przez inne tytuły mediowe prawie 2,9 tys. razy. Dziennikarz redakcji Maciej Knapik jako pierwszy poinformował o wynikach analizy budżetu Ministerstwa Edukacji i Nauki przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, według której resort ten przyznał 6 mln dotacji organizacjom nieuprawnionym i fundacjom bez doświadczenia w ramach tzw. programu „willa plus”. Podium zamyka Wirtualna Polska z liczbą 2,8 tys. odwołań w innych mediach. Wysoki wynik portal osiągnął między innymi za sprawą głośnego reportażu Bianki Mikołajewskiej „Klub milionerów 2023. Prawie pół miliarda złotych dla 90 ludzi »Dobrej zmiany«”. Autorka ujawniła wysokość przychodów pochodzących ze spółek Skarbu Państwa wypłaconych osobom powiązanym z partią rządzącą.
Wzrost o sześć oczek odnotowało Radio Zet z wynikiem 2,3 tys. cytowań. Pod koniec czerwca na antenie programu „Gość Radia Zet” Bogdana Rymanowskiego wystąpił prezydent Andrzej Duda, który wypowiedział się między innymi na temat zbliżających się wyborów oraz referendum ws. nielegalnej migracji. Najwyższy awans w rankingu – aż o osiem miejsc – odnotowała stacja TVP1. Na antenie przeprowadzono wywiad z minister klimatu i środowiska Anną Moskwą, która zapowiedziała nową edycję programu „Mój Prąd” oraz złożenie skargi do TSUE ws. odpadów, które trafiły do Polski z Niemiec.
Na podium zestawienia prasy „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Super Express”
Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje „Rzeczpospolita” – w czerwcu cytowana prawie 3 tys. razy. Na drugim miejscu z wynikiem 2,3 tys. wzmianek utrzymuje się „Gazeta Wyborcza”, która jako pierwsza ujawniła między innymi wstrząsające fakty i zeznania świadków strzelaniny w Szczecinie. W mieszkaniu, w którym doszło do tragedii, znaleziono ciała trzech osób z ranami postrzałowymi. Podium zamyka „Super Express”, cytowany w czerwcu 1,4 razy. Dziennik opublikował między innymi sondaż parlamentarny, z którego wynika, że partia rządząca mogłaby liczyć na poparcie 32 proc. ankietowanych.
Eurosport awansuje do TOP 10 opiniotwórczych stacji telewizyjnych
Pierwsze miejsce najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem prawie 2,9 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja należy do stacji TVP Info, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju 1,9 tys. razy. W czerwcu na antenie stacji premierę miał głośny serial dokumentalny „Reset” ukazujący politykę międzynarodową, relacje Polski z krajami NATO oraz Rosją. Z liczbą zaledwie 23 cytowań mniej podium zamyka Polsat News. W czerwcu na antenie stacji wypowiedział się wiceszef MSZ Paweł Jabłoński, który przekazał informacje o działaniach prowadzonych w sprawie wyjaśnienia okoliczności zabójstwa 27-letniej Polki w Grecji oraz współpracy polskiej prokuratury z greckimi służbami w tej sprawie. Największy awans w zestawieniu odnotowała stacja Eurosport, która w czerwcu na bieżąco relacjonowała między innymi turniej French Open, gdzie triumfowała Iga Świątek. Po zwycięstwie Polka udzieliła stacji wywiadu, w którym podkreśliła, że był to dla niej bardzo trudny turniej i bardzo cieszy się z wygranego tytułu.
Radio Kielce i Radio Kraków powracają do zestawienia stacji radiowych
RMF FM z wynikiem ponad 2,5 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. W czerwcu na antenie wypowiedział się minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, który poinformował o najnowszych ustaleniach dotyczących programu „bezpieczny kredyt”, wprowadzonego 1 lipca. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 2,3 tys. razy. Podium z awansem o jedną pozycję zamyka Program III Polskiego Radia z wynikiem 410 cytowań. Widoczny wzrost stacja odnotowała w drugiej połowie miesiąca, wtedy w radiowej Trójce ówczesny wiceminister Jacek Sasin poinformował o swojej rezygnacji ze stanowiska – jak zaznaczył, ma to związek z powrotem do rządu na tę funkcję Jarosława Kaczyńskiego. Awans o sześć pozycji i wejście do zestawienia odnotowały regionalne rozgłośnie Radio Kielce (76 wzmianek) oraz Radio Kraków (67 cytowań).
Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych
Na pierwsze miejsce rankingu portali internetowych powraca Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się 2,8 tys. razy. Na drugą pozycję awansuje Interia z liczbą ponad 1,8 tys. cytowań. Dziennikarze portalu jako pierwsi poinformowali o złożeniu przez premiera Mateusza Morawieckiego wniosku ws. ustawy o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Miało to związek ze sporem między sędziami w TK, którzy kwestionują prezesurę sędzi Julii Przyłębskiej. Podium zestawienia tym razem zamyka Onet wzmiankowany 1,7 tys. razy, którego redakcja opublikowała między innymi nowe informacje dotyczące niepokojącego wzrostu o 1000 proc. akcji Elektrociepłowni Będzin. Portal przeprowadził wówczas wywiad z wiceprezesem EC Będzin, który zapowiedział, że zarząd złoży zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.
„Wprost” na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników
W czerwcowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje „Wprost” (481 wzmianek), który awansował w zestawieniu o dwa miejsca. Redakcja opublikowała wywiad Joanny Miziołek i Szymona Krawca z premierem Mateuszem Morawieckim, w którym polityk między innymi potwierdził, że jest zwolennikiem kompromisu aborcyjnego. Kolejne miejsce na podium należy do „Vivy” (300 cytowań). Na trzeciej pozycji jest „Do Rzeczy” z liczbą 287 powołań w mediach, a następne miejsce zajmuje „Newsweek”, który uzyskał 200 wzmianek. TOP 5 zamyka „Gazeta Polska” (144 cytowań).
„Perspektywy” na podium rankingu miesięczników i dwumiesięczników
„Forbes” z wynikiem 244 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na drugie miejsce awansują „Perspektywy” cytowane 187 razy. W czerwcu miesięcznik dla młodzieży już po raz 24. opublikował ranking najlepszych polskich uczelni wyższych. Podium, z awansem o dwa miejsca, zamyka „Twój Styl” z wynikiem 137 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także „Press” (133) oraz „Zwierciadło” (40).
Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych
Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money z liczbą prawie 500 powołań w innych mediach. W czerwcu dziennikarze serwisu między innymi poinformowali o masowych kontrolach zwolnień lekarskich przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Według informacji przekazanych przez portal, ZUS planuje w tym roku przeprowadzić 500 tys. takich kontroli. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (321) oraz Bankier (176). Zestawienie z kolei zamykają Obserwatorfinansowy.pl (101) i Wnp (57).
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno-biznesowym utrzymuje się „Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca stale zajmują „Dziennik Gazeta Prawna”, „Forbes”, „Puls Biznesu” i „Parkiet”.
Medonet awansuje na pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej
Na pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej awansuje portal Medonet, do którego polskie media odwoływały się 141 razy. Redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z anestezjolożką Anną Łotowską-Ćwiklewską na temat skutków niedotlenienia mózgu w kontekście poszukiwania zaginionej wówczas załogi łodzi podwodnej Titan. Miejsce drugie zajmuje „Rynek Zdrowia” (133 cytowania), a podium zamyka „Puls Medycyny” (104). W TOP 5 znalazł się także Poradnikzdrowie.pl wzmiankowany przez inne media 30 razy, a ranking zamyka portal AbcZdrowie.pl mający zaledwie sześć cytowań mniej (24).
„Gazeta Wrocławska” powraca na szczyt zestawienia mediów regionalnych
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu aż o dziewięć pozycji zostaje „Gazeta Wrocławska” z liczbą 97 cytowań w innych mediach. W czerwcu pismo poinformowało o incydencie z udziałem wiceprezydenta Wrocławia, do którego doszło w niemieckim konsulacie. Sebastian Lorenc podczas swojego wystąpienia miał się odnieść do bieżących wydarzeń w kraju. Komentował działania partii politycznych i prosił Niemców o wiarę w polską demokrację. Drugie miejsce z wynikiem 77 wzmianek zajmuje „Gazeta Krakowska”, a podium zamyka Radio Kielce z liczbą 76 odniesień w innych mediach. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują należą do Radia Kraków (81), które awansowało o siedem pozycji, oraz Radia Poznań (58).
W TOP 10 wydawnictw awanse TVN Warner Bros. Discovery i Agory
Na miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw awansuje Agora, której redakcje Gazeta Wyborcza, Radio Zet, TOK FM, Radio Plus, Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,2 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Ringier Axel Springer z łącznym wynikiem ponad 4,8 tys. wzmianek badanych tytułów (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy). Podium zamyka Cyfrowy Polsat (4,5 tys.) reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 42 303 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1–30 czerwca 2023 roku.