Dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet decyduje się na zakup podrobionych towarów – wynika z badania dotyczącego wpływu influencerów na konsumpcję sfałszowanych produktów przez mężczyzn w Wielkiej Brytanii. Zostało ono przeprowadzone przez amerykańskich i brytyjskich badaczy z Uniwersytetu w Portshmouth i Uniwersytetu Stanowego Michigan na zlecenie brytyjskiego Urzędu Własności Intelektualnej.
Podrobione produkty to ogromny, globalny przemysł. Ludzie pod wpływem handlu elektronicznego w Internecie stworzyli popyt na tego typu towary. Handel sfałszowanymi produktami został jeszcze bardziej rozpowszechniony za sprawą mediów społecznościowych i influencerów, którzy zaczęli mieć duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców – wskazują autorzy badania.
Na początku spodziewano się, że twórcy internetowi, którzy zaangażowali się w handel podróbkami, będą mieli większy wpływ na kobiety. Z badania wynika jednak, że to mężczyźni są bardziej skłonni do zakupu sfałszowanych produktów z polecenia influencerów.
Z analizy przeprowadzonej w 2022 roku wynika, że 35 proc. mężczyzn w 2021 roku świadomie kupiło podróbkę. Dla porównania odsetek kobiet, które dokonały podobnego zakupu, wyniósł 17 proc. Odsetek mężczyzn decydujących się na zakup tego typu produktów zmniejsza się wraz z wiekiem: 60 proc. świadomych nabywców płci męskiej znajduje się w grupie wiekowej 16-33 lat. Młodsi mężczyźni dwukrotnie częściej świadomie dokonują zakupu podrobionych towarów niż ci w wieku powyżej 34 lat.
Najważniejsze kategorie sfałszowanych produktów, które mężczyźni świadomie kupują, to m.in. artykuły sportowe i odzież sportowa (14 proc.), odzież i akcesoria (13 proc.) oraz biżuteria i zegarki (10 proc.). Wśród konsumentów płci męskiej jest wysoki popyt na podróbki, które zagrażają ich zdrowiu i bezpieczeństwu. 17 proc. mężczyzn kupiło sfałszowane towary w co najmniej jednej z kategorii wyższego ryzyka, w tym pielęgnacja, higiena, produkty elektryczne czy alkohol. Wynika z tego, że znaczna mniejszość badanych jest albo nieświadoma ryzyka, albo zadowolona z jego podejmowania.
31 proc. konsumentów płci męskiej zgłosiło, że kupiło podróbki w 2021 roku, celowo lub przez pomyłkę, po rekomendacji influencera. Z badania wynika, że uzależnianie swoich decyzji zakupowych od poleceń twórców internetowych jest rutynową czynnością dla 1/3 kupujących. Świadomymi nabywcami w takich przypadkach częściej są mężczyźni (25 proc.) niż kobiety (10 proc.). (ao)
O badaniu: Projekt badania obejmował anonimową ankietę internetową przeprowadzoną wśród 1000 mężczyzn mieszkających w Wielkiej Brytanii, w wieku od 16 do 60 lat i korzystających z mediów społecznościowych co najmniej raz w tygodniu. Ankieta była skierowana do populacji mężczyzn w celu uzupełnienia poprzedniego badania, które było ograniczone do kobiet. Dane zostały zebrane w sierpniu 2022 roku.