Jeff Bezos i jego statek kosmiczny, przereklamowany Snapchat i sukces Youtuberów – jakie osoby, trendy, kampanie zrobiły wrażenie na przedstawicielach branży PR? Co było wpadką a co sukcesem roku 2015? Zapraszamy do naszego przeglądu, w którym poprosiliśmy specjalistów z kilku obszarów o wyrażenie krótkiej opini na temat hitów i wpadek ubiegłego roku.
Anna Jupowicz-Ginalska, medioznawca, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW
WPADKA ROKU
Tym wskazaniem nie odkrywam Ameryki: casus Żytniej Extra na Facebooku, obnażający nie tylko niewiedzę, ale i brak rzetelnego przygotowania do działań komunikacyjnych.
SUKCES ROKU
Całokształt wielowątkowych działań komunikacyjnych (wraz z intensywnym wykorzystaniem social media), które dla marki “Wiedźmin: Dziki Gon” prowadzi CD Projekt.
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCY TREND
Ogromny sukces Youtuberów (zarówno komercyjny, jak i wizerunkowy) oraz postępująca profesjonalizacja vlogerów Snapchat oraz Periscope! Czyli, generalnie, niepodważalne znaczenie treści wideo w mediach społecznościowych.
NADUŻYWANIE SŁOWO
„Digital infuencer”, „digital native” – drażnią mnie anglicyzmy, które z powodzeniem można zastąpić polskimi odpowiednikami: byłoby mniej pretensjonalnie, a równie profesjonalnie.
PRZEREKLAMOWANY TREND
Może nie do końca przereklamowany, ale taki, który jeszcze nie nabrał właściwego rozpędu – być może 2016 okaże się dla niego łaskawszym? Mowa o „technologiach ubieralnych”, zdecydowanie wykraczających poza zegarki typu smartwatch.
OSOBA, KTÓRA ZROBIŁA NA PANI WRAŻENIE
Chciałoby się napisać, że Geralt z Rivii. To oczywiście półżartem. Nie umiem wskazać jednej osoby, która wywarłaby na mnie takie wrażenie, aby znaleźć się w rocznym podsumowaniu.
WIZERUNEK ROKU (OSOBA LUB MARKA)
„Wiedźmin: Dziki Gon” – za międzynarodowy sukces, za polski produkt wysokiej jakości, za liczne nagrody branżowe, za dobrą sprzedaż i – co najważniejsze – za umiejętne prowadzenie opowieści transmedialnej, współtworzonej wraz z fanami marki (od interakcji na social media, przez darmowe dodatki, a skończywszy na wspieraniu działalności fanartowskiej czy cosplayowej).
NAJLEPSZA DECYZJA (DOTYCZĄCA OSOBY LUB MARKI)
Wprowadzanie (na razie nieśmiałe) marek na Instagram i Snapchat – spodziewam się, że w 2016 będziemy świadkami wielu ciekawych rozwiązań komunikacyjnych na wspomnianych platformach społecznościowych.
Barbara Sołtysińska, Prezes Lifetube
WPADKA ROKU
Wpadka Extra Żytniej
SUKCES ROKU
Rozwój i zmiany wprowadzone na Instagramie
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCY TREND
Instagram i Video 360 stopni
NADUŻYWANE SŁOWO
#selfie
WIZERUNEK ROKU (OSOBA LUB MARKA)
Coca-Cola z kolejną świetną kampanią z influencerami
NAJLEPSZA DECYZJA (DOTYCZĄCA OSOBY LUB MARKI)
Realizacja kampanii Smutny autobus przez K2
Sebastian Hejnowski, CEO MSLGROUP, Central and Eastern Europe
WPADKA ROKU
PO
SUKCES ROKU
Periscope
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCY TREND
integracja PR i marketingu
NADUŻYWANIE SŁOWO
content
PRZEREKLAMOWANY TREND
snapchat
OSOBA, KTÓRA ZROBIŁA NA PANU WRAŻENIE
Jeff Bezos i jego statek kosmiczny
WIZERUNEK ROKU (OSOBA LUB MARKA)
Petru
NAJLEPSZA DECYZJA (DOTYCZĄCA OSOBY LUB MARKI)
Always like a girl
Aleksandra Nieściuszko-Bujnicka, założycielka agencji Garden of Words
WPADKA ROKU
Żytnia Extra
Rajstopy Adrian – Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
SUKCES ROKU
Snapchat
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCY TREND
Femvertising
Live streaming
NADUŻYWANE SŁOWO
Content marketing
PRZEREKLAMOWANY TREND
Google Plus
(w zasadzie próba jego wskrzeszenia w tym roku)
OSOBA, KTÓRA ZROBIŁA NA PANI WRAŻENIE
Katarzyna Pawlikowska, pierwsza Polka, która została zaproszona do komitetu organizacyjnego międzynarodowej konferencji Marketing to Women odbywającej się w Nowym Jorku.
WIZERUNEK ROKU (OSOBA LUB MARKA)
Polscy start up’owcy
NAJLEPSZA DECYZJA DOTYCZĄCA OSOBY LUB MARKI
Za wcześnie na takie dane
Paweł Bylicki, partner zarządzający Public Dialog
WPADKA ROKU
Polityka (a właściwie jej brak) Unii Europejskiej w stosunku do imigrantów z południa.
SUKCES ROKU
Promocja Polski na EXPO Milano 2015 – wreszcie ktoś z głową i skutecznie od strony komunikacji zaprezentował walory naszego kraju.
NAJBARDZIEJ ZNACZĄCY TREND
Nieustająco rosnąca rola procurementu w relacjach biznesowych pomiędzy klientem a agencją.
NADUŻYWANE SŁOWO
Asap i content, zamiast używania pięknych, polskich odpowiedników.
PRZEREKLAMOWANY TREND
Myślenie, że tylko duży budżet pozwoli na przeprowadzenie kampanii, po której firma znacznie umocni reputację lub zanotuje wzrost sprzedaży produktów bądź usług.
OSOBA, KTÓRA ZROBIŁA NA PANU WRAŻENIE
Mateusz Kijowski – inicjator Komitetu Obrony Demokracji pokazał jak w kilka tygodni można stworzyć znaczący ruch społeczny przy użyciu de facto jednego kanału komunikacji – Facebooka.
WIZERUNEK ROKU (OSOBA LUB MARKA)
Zdecydowanie Robert Lewandowski, najlepszy rok w jego karierze sportowej, miał ogromne przełożenie na jego międzynarodowy wizerunek.
NAJLEPSZA DECYZJA (DOTYCZĄCA OSOBY LUB MARKI)
Rozpoczęcie przez SKM SAR dialogu mającego na celu budowanie porozumienia i zbliżania dwóch środowisk: przedstawicieli agencji i działów zakupów.
Zebrała Joanna Jałowiec
Fot. Piotr Koziuk