27 lutego 2024 roku rozpoczęła się kampania społeczna „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Jej organizatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, organizacja pozarządowa, która zajmuje się problematyką przemocy i seksualizacji dzieci.
Projekt ma na celu zapobieganie uwodzeniu dzieci w internecie oraz przeciwdziałanie ich seksualnemu wykorzystywaniu.
Hasło nawiązuje do pierwszej w Polsce kampanii, która dotyczyła kwestii bezpieczeństwa dzieci w sieci, realizowanej pod hasłem „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Akcja ta, rozpoznawalna dzięki frazie „Cześć, tu Wojtek, też mam 12 lat” rozpoczęła się w 2004 roku.
„Zmieniliśmy hasło w nawiązaniu do wszystkich tych sytuacji, kiedy dziecko zna sprawcę, ale nie spodziewa się z jego strony krzywdy” – wyjaśnia Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Specjaliści z FDDS twierdzą, że sprawcami przemocy seksualnej w internecie są najczęściej osoby, które dziecko zna (np. z rodziny, otoczenia, ze szkoły) lub jest przekonane, że zna (np. influencerzy z sieci). Przedstawiiele organizacji zwracają też uwagę na to, że sprawcy zazwyczaj nie ukrywają przed nieletnimi swojej tożsamości, a często nawet swoich intencji.
„Zmieniliśmy też postaci występujące w reklamie i treść ich internetowej rozmowy – za punkt odniesienia posłużyły nam m.in. materiały ujawnione w tzw. »Pandora Gate« dotyczącej uwodzenia dzieci przez popularnych influencerów” – dodaje Łukasz Wojtasik.
W ramach kampanii na stronie umieszczono wytyczne dotyczące profilaktyki uwodzenia dzieci w internecie oraz porady, jak rozmawiać z najmłodszymi na temat relacji zawieranych internetowo. „Skuteczna ochrona dzieci powinna uwzględniać zarówno monitorowanie i zaangażowanie rodzicielskie w aktywności młodych osób online, jak i wzmacnianie dzieci w poczuciu sprawczości, kompetencji i pozytywnej samooceny, które zmniejszają prawdopodobieństwo wykorzystania seksualnego” – tłumaczy Ewa Dziemidowicz, psychoterapeutka poradni „Dziecko w Sieci” FDDS.
Działania komunikacyjne są również realizowane w mediach społecznościowych oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w kilku polskich miastach.
Fundacja informuje rodziców o możliwości skorzystania z jej infolinii dla dorosłych 800 100 100, a także z poradni „Dziecko w Sieci”, jeśli dziecko korzysta z internetu w niewłaściwy sposób lub napotyka inne trudności.
Partnerem kampanii jest Fundacja Orange. Patronat honorowy nad projektem objęła Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak. Za koncepcję kampanii odpowiada Łukasz Wojtasik z FDDS. Projekt został zrealizowany non profit przez agencję VA Very Advertising. (af)