niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKampania „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” przestrzega przed groomingiem

Kampania „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie” przestrzega przed groomingiem

27 lutego 2024 roku rozpoczęła się kampania społeczna „Niby wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Jej organizatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, organizacja pozarządowa, która zajmuje się problematyką przemocy i seksualizacji dzieci.

Projekt ma na celu zapobieganie uwodzeniu dzieci w internecie oraz przeciwdziałanie ich seksualnemu wykorzystywaniu.

Hasło nawiązuje do pierwszej w Polsce kampanii, która dotyczyła kwestii bezpieczeństwa dzieci w sieci, realizowanej pod hasłem „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Akcja ta, rozpoznawalna dzięki frazie „Cześć, tu Wojtek, też mam 12 lat”  rozpoczęła się w 2004 roku.

„Zmieniliśmy hasło w nawiązaniu do wszystkich tych sytuacji, kiedy dziecko zna sprawcę, ale nie spodziewa się z jego strony krzywdy” – wyjaśnia Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Specjaliści z FDDS twierdzą, że sprawcami przemocy seksualnej w internecie są najczęściej osoby, które dziecko zna (np. z rodziny, otoczenia, ze szkoły) lub jest przekonane, że zna (np. influencerzy z sieci). Przedstawiiele organizacji zwracają też uwagę na to, że sprawcy zazwyczaj nie ukrywają przed nieletnimi swojej tożsamości, a często nawet swoich intencji.

„Zmieniliśmy też postaci występujące w reklamie i treść ich internetowej rozmowy – za punkt odniesienia posłużyły nam m.in. materiały ujawnione w tzw. »Pandora Gate« dotyczącej uwodzenia dzieci przez popularnych influencerów” – dodaje Łukasz Wojtasik. 

W ramach kampanii na stronie umieszczono wytyczne dotyczące profilaktyki uwodzenia dzieci w internecie oraz porady, jak rozmawiać z najmłodszymi na temat relacji zawieranych internetowo. „Skuteczna ochrona dzieci powinna uwzględniać zarówno monitorowanie i zaangażowanie rodzicielskie w aktywności młodych osób online, jak i wzmacnianie dzieci w poczuciu sprawczości, kompetencji i pozytywnej samooceny, które zmniejszają prawdopodobieństwo wykorzystania seksualnego” – tłumaczy Ewa Dziemidowicz, psychoterapeutka poradni „Dziecko w Sieci” FDDS.

Działania komunikacyjne są również realizowane w mediach społecznościowych oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w kilku polskich miastach. 

Fundacja informuje rodziców o możliwości skorzystania z jej infolinii dla dorosłych 800 100 100, a także z poradni „Dziecko w Sieci”, jeśli dziecko korzysta z internetu w niewłaściwy sposób lub napotyka inne trudności. 

Partnerem kampanii jest Fundacja Orange. Patronat honorowy nad projektem objęła Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak. Za koncepcję kampanii odpowiada Łukasz Wojtasik z FDDS. Projekt został zrealizowany non profit przez agencję VA Very Advertising. (af)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj