piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKampania prezydencka Dudy kosztowała ponad 28 mln zł

Kampania prezydencka Dudy kosztowała ponad 28 mln zł

Komitet Andrzeja Dudy wydał 28,6 mln zł na kampanię w wyborach prezydenckich w 2020 roku – podaje bankier.pl. Jak czytamy, komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, pierwszej kandydatki Koalicji Obywatelskiej, na ten cel przeznaczył 7,8 mln zł, z kolei komitet Rafała Trzaskowskiego, który zastąpił wicemarszałek Sejmu w wyścigu o fotel prezydenta w połowie maja 2020 roku – 9,5 mln zł.

Dowiadujemy się, że sprawozdania Państwowej Komisji Wyborczej przedstawione Polskiej Agencji Prasowej pokazują, że komitet Andrzeja Dudy zgromadził 28,69 mln zł, a kwota ta w całości pochodziła z funduszu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. Bankier.pl pisze też, że komitet Rafała Trzaskowskiego zgromadził ponad 9, 55 mln zł, jednak 1,24 mln zł pochodziło z wpłat od osób fizycznych, a 8,32 mln zł – z funduszu wyborczego Platformy Obywatelskiej. Dalej źródło informuje, że komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej zgromadził natomiast 7,85 mln zł – ta kwota w większości pochodziła z funduszu wyborczego Platformy Obywatelskiej, a wpłaty od osób fizycznych wyniosły niewiele ponad 5 tys. zł.

Czytamy również, że kampania Dudy w środkach masowego przekazu pochłonęła 9,86 mln zł, z czego ponad 2,5 mln zł przeznaczono na reklamę w telewizji, 2,7 mln zł na wynajem nośników plakatów, a 4,2 mln zł na reklamę w internecie. Komitet Trzaskowskiego na kampanię w środkach masowego przekazu wydał 4,3 mln zł, z czego 1,8 mln zł na reklamę w telewizji i 1,6 mln zł w internecie. Wynajem nośników plakatów wyniósł go natomiast 1,6 mln zł. Źródło informuje dalej, że reklama w mediach kosztowała komitet Kidawy-Błońskiej 1,5 mln zł, z czego reklama w telewizji ponad 1,2 tys. zł, w internecie 278 tys. zł, a wynajem nośników plakatów wyniósł 9 tys. zł.

Bankier.pl podaje też ceny za wykonanie materiałów wyborczych – na ten cel Duda przeznaczył przeszło 10 mln zł, z czego plakaty wyborcze kosztowały komitet 5,5 mln zł, filmy reklamowe i spoty – 1,5 mln zł, a reklama w internecie 466 tys. zł. Trzaskowski z kolei na materiały wyborcze przeznaczył ponad 2,8 mln zł, z czego plakaty wyborcze kosztowały go 1,6 mln zł, filmy reklamowe i spoty – 624 tys. zł, a reklama w internecie – 192 tys. zł. Kidawa-Błońska wydała na ten cel niecałe 3,4 mln zł, z czego plakaty wyborcze kosztowały jej komitet blisko 1,4 mln zł, filmy reklamowe i spoty – 971 tys. zł, a reklama w internecie – 429 tys. zł.

Dalej dowiadujemy się, że podróże i noclegi Dudy w czasie kampanii kosztowały 1,5 mln zł, Trzaskowskiego – 269 tys. zł, a Kidawy-Błońskiej – 246 tys. zł.

Z kolei spotkania wyborcze wyniosły komitet Dudy prawie 5 mln zł, Trzaskowskiego – 1,25 mln zł, a Kidawy-Błońskiej – 1 mln zł.

Czytamy też, że złożone sprawozdania finansowe pokazują, że komitet Szymona Hołowni przeznaczył na kampanię wyborczą ponad 7,4 mln zł, Władysława Kosiniaka-Kamysza – 5,2 mln zł, Roberta Biedronia – ok. 2,4 mln zł, Krzysztofa Bosaka niecałe 2 mln zł, Stanisława Żółtka – 262 tys. zł, Włodzimierza Witkowskiego – 186 tys. zł, a komitet Marka Jakubiaka – ponad 27 tys. zł.

Źródło pisze też, że zgodnie z Kodeksem wyborczym, PKW ma sześć miesięcy na zbadanie sprawozdań i podjęcie uchwał w tej sprawie. Dowiadujemy się również, że organ wyborczy może takie sprawozdania przyjąć bez zastrzeżeń, wskazując uchybienia, lub odrzucić.

Bankier.pl przypomina też, że wybory prezydenckie w 2020 roku miały inny wymiar niż zazwyczaj – początkowo były zarządzone na 10 maja 2020 roku, a ze względu na pandemię koronawirusa miały być przeprowadzone w trybie korespondencyjnym. To głosowanie jednak nie odbyło się, a wybory zostały przeniesione na 28 czerwca 2020 roku. Ich druga tura została przeprowadzona 12 lipca 2020 roku. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj