piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościKonferencja Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka już za nami!

Konferencja Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka już za nami!

Już po raz czwarty w Gdańsku spotkali się specjaliści zajmujący się promocją, PR-em i marketingiem w kulturze. Konferencja Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka odbyła się 7 i 8 marca 2019 roku w Starym Maneżu na gdańskim Wrzeszczu i zgromadziła około 600 osób. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Podczas konferencji mowa była o nowych narzędziach wykorzystywanych w komunikacji kultury, trendach czy inspiracjach, jakie kultura może czerpać z innych branż oraz z zagranicy. „Czujemy budującą się społeczność ekspertów i ekspertek od komunikacji, marketingu i promocji kultury. To tutaj nawiązują się nowe znajomości i współprace i z tego my możemy być dumni” – mówiła na początku konferencji Monika Serafin-Szymczak z IKM Gdańsk.

Pierwszy na scenie wystąpił Paweł Tkaczyk (Midea), który mówił o trendach w storytellingu dla kultury. Tkaczyk, jak sam o sobie mówi, zarabia na życie opowiadaniem historii, zajmuje się tworzeniem strategii marek. „Bardzo mocno wierzę, że dobra marka to jest świetnie opowiedziana historia” – podkreślił na samym początku. Zaznaczył też, że bardzo wiele firm czy osób nie może przebić się ze swoim produktem lub usługą, bo nie potrafi o tym dobrze opowiedzieć. Jak mówił, ważne jest, by opowieści mierzyć, a tego większość ludzi nie robi. Podkreślił, że tworzenie historii wcale nie jest łatwym zadaniem, a wszyscy uważają, że potrafią to robić. Kluczowe jest sprawdzanie, czy opowieść jest dobra, i poprawianie jej.

„W storytellingu wcale nie chodzi o story” – podkreślił. Jak mówił, story to tylko jeden element, pozostałe to widownia i narrator, i te elementy wpływają na siebie nawzajem. Akt opowiadania jest dużo ważniejszy niż historia – zwracał uwagę. Mówił także o źródłach opowieści: mogą to być pomiary (np. największy rynek w Europie), rytuały czy tradycje. Radził też, jak znaleźć iskry opowieści w kulturze: żeby historia była ciekawa, musi dotyczyć ważnej osoby, istotnego miejsca bądź wydarzenia.

Kolejnym punktem programu było wystąpienie gościa z zagranicy. Był nim Hansjürgen Schmölzer z Austrii, menedżer kultury, dziennikarz, filmowiec i właściciel agencji marketingowej BSX, odznaczony austriacką nagrodą państwową w dziedzinie marketingu oraz Globe Award za najlepiej promowany projekt kulturalny na świecie (Europejska Stolica Kultury Graz 2003). W Gdańsku wygłosił prelekcję zatytułowaną „Dlaczego mieliby nas odwiedzać goście zagraniczni? Analiza strategiczna dla instytucji kultury z obszarów pozametropolitalnych”. Mówił m.in. o osobach, które podróżują nie ze względu na atrakcje turystyczne, lecz dlatego, że chcą się otaczać czymś nowym (np. architekturą, designem). Radził instytucjom kultury, by pojawiały się w przestrzeni publicznej (np. przez instalacje), żeby zwrócić na siebie uwagę.

Później odbył się panel dyskusyjny na temat sponsoringu w kulturze. Agata Grenda (Grenda. Produkcja kultury), Agnieszka Juszkis (Posnania), Anna Wróblewska (Metaphor) oraz Igor Gałązkiewicz (Anegre) rozmawiali o tym, jak powinny wyglądać relacje kultury z biznesem. Podkreślali, że ważne jest wzajemne zrozumienie potrzeb i ograniczeń obu stron. Zdaniem Anny Wróblewskiej biznes może wiele nauczyć się od świata kultury, ale artyści także powinni edukować się i umieć określić wartości, jakie dają biznesowi. Igor Gałązkiewicz podkreślił z kolei zauważalną zmianę: jeszcze kilka lat temu mówienie o instytucji kultury jako o marce było traktowane jak obelga. Stwierdził także, że najłatwiej rozmawiać o wsparciu kultury z firmami globalnymi, bo one takie działania najczęściej mają wpisane w swoje strategie.

Wśród prelegentów pierwszego dnia pojawił się także Artur Jabłoński (Digitalk), który z kolei mówił o reklamach na Facebooku – pokazywał m.in., jak stworzyć kampanię, by jak najlepiej wykorzystać możliwości tego narzędzia i na co należy uważać (m.in. na opcję „Promuj post”, która, jak podkreślał, daje bardzo małą kontrolę nad reklamą).

Agata Bisping z Element Talks opowiadała z kolei o wyborze przestrzeni dla wydarzeń kulturalnych na przykładzie konferencji Element Urban Talks. Jak mówiła, organizowanie tego rodzaju wydarzenia to projektowanie doświadczeń. Podkreślała też znaczenie ewaluacji po konferencji, by móc ulepszać kolejne edycje.

Agata Romaniuk (Blink spark a change) mówiła z kolei o kształtowaniu zachowań w instytucjach kultury – czyli o tym, jak sprawić, by więcej osób przyszło np. na wydarzenie bądź opowiedziało o nim. Prezentowała narzędzia, które dostarcza ekonomia behawioralna. Jak tłumaczyła, pozwala ona konstruować „zapalniki” zmian zachowań – czyli bodźce, które sprawiają, że ludzie zachowują się inaczej niż dotychczas. Podkreślała przede wszystkim, że ludzie podejmują decyzje bardzo szybko i nie robią tego racjonalnie.

Zakończeniem pierwszego dnia była nowość tej edycji – konkurs Kulturalne Case Studies. Zwyciężyła kampania „Mikrogranty” Strefy Kultury Wrocław. Pierwsze wyróżnienie zdobyła kampania wystawy „W Polsce Króla Maciusia” Muzeum POLIN, a drugie kampania „Jak w rodzinie…” Teatru Syrena.

Drugi dzień rozpoczął się od prezentacji kampanii promującej „Odrodzenie Leonarda”. Magdalena Szmidt (MOSQUI.TO) i Michał Kędzierski (EIC1 Łódź) mówili o tym, jakie działania podjęli i jak przebiegała komunikacja wystawy.

Później o hejcie i krytyce dyskutowali w panelu Katarzyna Szustow (Szustow. Kultura i komunikacja), Mateusz Węgrzyn (Teatr Powszechny), Marta Dziewulska (Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN) oraz Joanna Grabarczyk (Projekt: Polska, HejtStop). Przedstawicielka POLIN opowiadała m.in. o wystawie dotyczącej marca 68., a rzecznik Teatru Powszechnego o premierze spektaklu „Klątwa”. Mówili także o procedurach bezpieczeństwa, jakie wypracowali w swoich instytucjach.

Monika Serafin-Szymczak z IKM Gdańsk opowiadała z kolei o wykorzystaniu Instagrama przez instytucje kultury i prezentowała przykłady skutecznych działań w tym serwisie społecznościowym.

Weronika Zawadzka z Pomagam.pl mówiła o tym, jak dobrze zaplanować kampanię crowdfundingową i zmotywować społeczność do współfinansowania przedsięwzięć. Jak podkreślała, crowdfunding to nie tylko sposób na pozyskanie pieniędzy, lecz także narzędzie marketingowe, sposób na skuteczniejsze dotarcie z informacją do mediów i budowanie zaangażowanej społeczności. Zwróciła też uwagę na znaczenie transparentności w tworzeniu tego typu projektów.

Przedstawicielki Future Simple – Paulina Czapska i Anna Szapert – mówiły z kolei o zarządzaniu czasem w pracy PR-owca, wydajności i efektywności. Zwróciły uwagę, że ważna jest analiza, jak dużo czasu zajmuje dana czynność i uporządkowanie pracy, a często się o tym zapomina.

Anna Rzeźnik (CPC, PTBRiO) i Bartłomiej Brach (brightlight, PTBRiO) opowiadali z kolei o tym, jak zmieniają się obecnie zachowania odbiorców i jak mogą wykorzystać to instytucje kultury w komunikacji.

Ostatnie wystąpienie tegorocznej konferencji poświęcone było komunikacji kultury. Agata Wittchen-Barełkowska (NU Foundation) podkreślała, że w komunikacji zewnętrznej warto wejść w rolę odbiorcy, który oczekuje zrozumiałego języka i partnerstwa, traktowania jako pełnoprawnego uczestnika kultury. Zwróciła też uwagę na to, że o komunikacji często decydują artyści, a to powoduje napięcia. Jej zdaniem dobrze, by te działania w całości zależały od działów komunikacji.

PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj