niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościO źródłach kryzysów i prewencji. Podsumowanie Kongresu Komunikacji Kryzysowej

O źródłach kryzysów i prewencji. Podsumowanie Kongresu Komunikacji Kryzysowej

10 grudnia 2019 roku był dniem poświęconym kryzysom. Podczas Kongresu Komunikacji Kryzysowej, zorganizowanego przez Puls Biznesu, cały dzień dyskutowano o nowoczesnym podejściu do reputacji i zarządzania kryzysowego.

Konferencja zaczęła się od wystąpienia Przemysława Mitraszewskiego, partnera zarządzającego w Lighthouse, który omówił wyzwania kryzysowe, z jakimi mogą mierzyć się firmy. Opowiedział o nadchodzących źródłach kryzysów, powołując się m.in. na badanie Trust Barometer Edelmana. Zwrócił m.in. uwagę na fakt, że w Polsce zdaniem badanych największe szanse na to, by zadbać o lepszą przyszłość społeczeństwa, ma biznes. W wynikach globalnych najczęściej wskazywany był rząd. Podkreślił, że biznes musi wykazywać dziś długofalowe zaangażowanie – w kwestiach środowiska naturalnego, światopoglądu i wartości czy dbania o pracowników.

Później Dawid Tokarz, dziennikarz Pulsu Biznesu, opowiedział o dziennikarstwie interwencyjnym od kuchni – o tym, jak wygląda praca dziennikarza śledczego będącego na tropie kryzysu.

Kolejnym punktem wydarzenia był panel dyskusyjny poświęcony prewencji kryzysowej, w którym udział wzięli dr inż. Bożena Rutkowska, Medical Professional Relationships Manager w Reckitt Benckiser Health – Mead Johnson Nutrition Poland, Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów, oraz Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych w Żabka Polska. Moderatorką dyskusji była Magda Zwolińska, partner w Lighthouse. Eksperci zwrócili uwagę, że w przygotowaniu na kryzys ważne jest bieżące śledzenie otoczenia organizacji, czemu służy monitoring mediów. Ważne jest, aby faktycznie zapoznawać się z tymi publikacjami oraz korzystać z narzędzia świadomie, znając jego funkcje – takie np. możliwość pogrupowania materiałów czy otrzymywania powiadomień. Paneliści przyznali zgodnie, że opracowanie procedur na wypadek kryzysu jest kluczowe, jednak trzeba pamiętać, że każdy kryzys jest inny. Zwrócili uwagę na to, że niezwykle istotne jest szkolenie pracowników – symulacje kryzysowe. Ważne jest także przeszkolenie wszystkich osób, które mogą udzielić jakichkolwiek informacji na zewnątrz, przygotowanie systemu szybkiego reagowania i dbanie o przepływ informacji.

W sesji szybkich pytań i odpowiedzi wzięły udział Małgorzata Kozieł-Pańczyk, rzecznik prasowa Grupy Eurozet, Anna Papka, doradczyni ds. relacji zewnętrznych na Polskę w Shell Polska, Agnieszka Gorzkowicz, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej, zastępca rzecznika prasowego w Credit Agricole Bank Polska. Rozmawiały m.in. o tym, kiedy należy mówić o kryzysie – zgodnie przyznały, że kryzysem nazywają sytuację, kiedy zagrożone lub niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie firmy. Zwróciły też uwagę, że w zarządzaniu kryzysem ważne jest nie tylko ugaszenie pożaru, lecz także myślenie o długofalowych skutkach – trzeba się zastanowić, jak firma chce być zapamiętana.

W czasie konferencji nie zabrakło tematu relacji z mediami. Na ten temat dyskutowali Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor komunikacji korporacyjnej w T-Mobile Polska, Maciej Ślusarek, adwokat, wspólnik zarządzający w Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, oraz Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny Pulsu Biznesu i pb.pl. Tematem dyskusji były m.in. tytuły prasowe, zmiany na rynku mediów i ich modele biznesowe, a także zaangażowanie i obiektywizm mediów. Paneliści rozmawiali także o nie zawsze łatwych współpracach i sytuacjach trudnych, jak np. konieczność wyproszenia dziennikarza z konferencji prasowej. Wszyscy podkreślali też, że we współpracy z mediami ważne jest zbudowanie długofalowych relacji.

Podczas kongresu przedstawiono także case studies kryzysów dwóch firm – LPP i Green Caffe Nero.

Sławomir Ronkowski, dyrektor ds. komunikacji w LPP, omówił dwie dytuacje kryzysowe, które spotkały jego firmę – negatywne reakcje po akcji „Polski chłopak” oraz kryzys wywołany zdjęciem koszuli marki Reserved, jakie znalazło się w sklepie internetowym marki. Mówił o przyczynach, które wywołały kryzys, podzielił się też kulisami zarządzania tymi sytuacjami, opowiedział o działaniach, które firma podjęła, by sobie z nimi poradzić. Adam Ringer, współwłaściciel Green Caffe Nero, opowiedział z kolei o przebiegu kryzysu, jaki spotkał markę po zatruciach w kawiarniach tej sieci w czerwcu 2018 roku.

Czytaj też: Green Caffe Nero walczy z kryzysem w związku z zatruciami w kawiarniach

Eksperci o reakcji Green Caffe Nero na kryzys

PRoto.pl było patronem medialnym konferencji. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj