57 proc. Polaków miało styczność z chatbotami, a niemal połowa z nich (47 proc.) deklaruje, że woli kontakt z żywym człowiekiem. Tak wynika z badania przeprowadzonego w 2023 roku przez Instytut Badań Pollster.
Ponadto, 41 proc. respondentów twierdzi, że choć chatboty bywają denerwujące, to ułatwiają i przyspieszają obsługę klienta. Zaledwie 10 proc. uważa ich stosowanie za bardzo dobre rozwiązanie, a 3 proc. nie ma zdania na ten temat.
Z raportu wynika, że jako najlepsze wykorzystanie chatbotów uważane jest umieszczanie ich na stronie internetowej lub w infolinii, gdzie dokonuje się zakupu biletów do kina, teatru czy muzeum – 36 proc. badanych ocenia to działanie w skali od 71 do 100. Najmniej popieranym pomysłem jest natomiast wykorzystanie chatbotów w infolinii banku – 38 proc. badanych ocenia go w skali od 1 do 30.
Najwięcej Polaków (34 proc.) deklaruje, że chwalenie się wykorzystywaniem sztucznej inteligencji przez firmy jest zarówno przejawem nowoczesności, jak i formą reklamy. Z jednej strony respondenci uważają, że takie przedsiębiorstwa idą z duchem czasu (19 proc.) i są prekursorami we wprowadzaniu innowacji (5 proc.). Z drugiej strony jednak ludzie nie ufają takim firmom (11 proc.) i uważają, że ich działania są bardziej nastawione na zwrócenie na siebie uwagi (17 proc.). (ao)
O badaniu:
Informacje pochodzą z badania metodą CAWI dotyczącego sztucznej inteligencji przeprowadzonego w dniach 23.05-02.06.2023 roku na próbie 1077 respondentów (uczestników panelu badawczego ReaktorOpinii.pl). Próba była reprezentatywna pod względem struktury dla populacji Polaków w wieku 15+ pod względem: płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości i regionu).