Od 16 listopada 2022 roku trwa kampania „Jedyny taki test” Krajowego Centrum ds. AIDS (agenda Ministra Zdrowia). Czas realizacji akcji ma związek z Europejskim Tygodniem Testowania w kierunku HIV, który trwa od 21 do 28 listopada 2022 roku, a także ze Światowym Dniem AIDS, który przypada na 1 grudnia 2022 roku.
Celem kampanii jest zbudowanie świadomości, że zakażenie HIV wykryte we wczesnym etapie ma możliwość skutecznego leczenia. Jednak aby tak było, potrzebna jest profilaktyka, o której się nie mówi tak często, jak w przypadku np. nowotworów. Kampania tłumaczy, jak łatwo jest zrobić test na HIV. Jest on całkowicie bezpłatny, a wykonać go można anonimowo i bez skierowania, o czym również wie niewielki odsetek społeczeństwa.
Według badań statystycznych każdego dnia trzy osoby w Polsce dowiadują się, że są zakażone HIV. Około 30 proc. osób zakażonych nie zdaje sobie sprawy ze swojego stanu zdrowia. Test na HIV wykonało chociaż raz w swoim życiu ok. 10-20 proc. dorosłych Polaków.
Autorzy kampanii zdają sobie sprawę, że takie statystyki to skutek powielanych w społeczeństwie stereotypów i przeświadczenia, że zakażenie HIV dotyczy jedynie osób homoseksualnych oraz narkomanów. Dlatego „#jedynytakitest” ma na celu przekonać Polaków, że „nie ma grup ryzyka, to my podejmujemy ryzykowne zachowania”.
Kampania obejmuje szerokie działania edukacyjne, m.in. przygotowany przez Krajowe Centrum ds. AIDS film tłumaczący w prosty sposób, jak wykonać test i na czym on polega. Przeprowadzono również sondę uliczną „Co Polacy wiedzą na temat HIV/AIDS?”. W ramach działań rozpropagowany został także telefon zaufania HIV/AIDS oraz adres poradni internetowej. Powstała też strona internetowa kampanii. Ponadto działania informacyjno-edukacyjne prowadzone są w mediach społecznościowych: na YouTubie, TikToku, Facebooku i Instagramie, a do współpracy zaangażowano influencerów. Plakaty kampanijne znajdują się w 11 różnych województwach, na 510 nośnikach.
Kampania promowana jest m. in. przez Andrzeja Drzewickiego z „Matura to bzdura” oraz Kamila Cichockiego, twórcę kanału „Kamil in travel”. W ramach kampanii poddadzą się oni testowi na HIV i zrelacjonują to w swoich mediach społecznościowych.
Źródło: YouTube/KC ds AIDS
Kampania potrwa do 2 grudnia 2022 roku. (zd)