„Kraków jest opowieścią” to nowe hasło strategii komunikacji marki miasta, która będzie towarzyszyła krakowianom przez najbliższe lata. W marcu 2023 roku Rada Miasta uchwaliła program strategiczny komunikacji marki Krakowa na lata 2023-2030.
Jak komunikuje miasto, mędrzec, twórca i przyjaciel to archetypy, które najlepiej opisują markę Krakowa. Symbolizują wiedzę, doświadczenie, otwartość, innowacyjność, dialog i zaufanie, a wizerunek miasta kształtują opowieści mieszkańców – czytamy.
„Promocja w potocznym rozumieniu oznacza działanie jednostronne, pokazuje zalety i mocne strony marki czy produktu. Natomiast komunikacja zakłada dialog, pozwala wyraźnie skierować się ku mieszkańcom, którzy mogą stać się najlepszymi ambasadorami Krakowa” – mówi Monika Chylaszek, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej.
Miasto przekazuje, że mędrzec to mądrość i otwarty umysł, czyli cechy, które reprezentuje Kraków m.in. jako ośrodek nauki i życia akademickiego. Twórca to wyobraźnia i innowacyjność. W nowej strategii, która kładzie nacisk na wzajemne komunikowanie się miasta i odbiorców posłużono się jeszcze archetypem przyjaciela. Wiążą się z nim dwie wartości, jakimi są współpraca i przyjaźń, w oparciu o które miasto chce budować swoje relacje z odbiorcami.
Miasto, budując wizerunek, chce skupić się na informowaniu otoczenia o podejmowanych działaniach oraz wsłuchiwać się w głos partnerów – mieszkańców, gości, studentów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i mediów.
Dokument powstał w oparciu o wyniki badań i wywiadów pogłębionych, prowadzonych z przedstawicielami środowisk akademickich, przedsiębiorców i organizacji pozarządowych. Dodatkowo, przedstawiciele 100 instytucji miejskich, które na co dzień zajmują się promocją, marketingiem i komunikowaniem, wypełnili ankiety oraz uczestniczyli w warsztatach. (bs)