89 proc. dyrektorów działów marketingu najszybciej rozwijających się światowych firm wskazało, że zdolność do wspierania nowatorskich rozwiązań stanowi kluczowy czynnik długofalowego sukcesu przedsiębiorstwa – wynika z raportu Global Marketing Trends 2023, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Badani podzielili się swoimi prognozami odnośnie do najważniejszych trendów marketingowych na najbliższe dwa lata.
Postrzeganie inwestycji w marketing jako metody przeciwdziałania negatywnym zjawiskom rynkowym jest jedną z tendencji wskazanych w raporcie. Jego autorzy podkreślają, że w najbliższych miesiącach można spodziewać się niestabilnej sytuacji gospodarczej i utrzymującej się wysokiej inflacji. 4 na 10 badanych wskazuje, że w odpowiedzi na przewidywaną sytuację, ich firmy zamierzają częściej wykorzystywać narzędzia do analizy danych na temat konsumentów. Działanie to ma na celu zwiększenie zarówno lojalności, jak i zadowolenia klientów. Po 36 proc. respondentów twierdzi natomiast, że w ich miejscu pracy kluczowe będzie skupienie się na ekspansji rynkowej lub zastosowanie nowoczesnych technologii w procesie personalizacji produktu.
Dyrektorzy ds. marketingu podzielili się również opiniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju. Według nich będzie to jeden z ważniejszych aspektów podczas budowania siły i wizerunku marki w najbliższym czasie. Najpopularniejszą formą zaangażowania firm w takie działania jest reorganizacja wewnętrznych procesów. Co drugi badany zadeklarował chęć podjęcia takich inicjatyw, a 47 proc. skłania się wobec promowania bardziej zrównoważonych produktów i usług. 45 proc. wskazało natomiast na wyznaczanie przez firmę długofalowych celów, np. środowiskowych.
Istotnym trendem marketingowym okazuje się także kreatywność. 90 proc. najszybciej rozwijających się firm uważa ją za kluczowy czynnik rozwoju. Jak wskazują autorzy raportu, współpraca marek z influencerami, będąca częścią tej tendencji, jest dobrą okazją do budowy społeczności wokół marki. Co drugi badany twierdzi, że ich pracodawca będzie chciał podjąć takie działania w trakcie najbliższych 24 miesięcy.
Przedsiębiorstwa coraz częściej widzą szansę na pozyskanie przewagi konkurencyjnej w nowoczesnych technologiach. Jednym z obszarów, który stanowi szansę na rozwój, jest metawersum. 45 proc. respondentów twierdzi jednak, że nie jest w stanie wykorzystać tej technologii do celów komercyjnych ze względu na trudności z wprowadzeniem jej w codzienną działalność. Ponad 70 proc. badanych deklaruje natomiast, że ich firmy w najbliższych miesiącach zamierzają zainteresować się tym obszarem. (ao)
O badaniu:
Badanie Global Marketing Trends 2023 przeprowadzono w lipcu 2022 r. Wzięło w nim udział 1015 osób z kadry kierowniczej z globalnych firm z różnych branż ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Japonii, Bliskiego Wschodu i Australii. Wśród respondentów ankiety znaleźli się liderzy marketingu zajmujący stanowiska takie jak: CMO, CCO, CRO, CDO, CGO i inne powiązane. Każdy respondent przedstawił swoją perspektywę związaną z przyszłością marketingu w ciągu najbliższych 1-2 lat. Oddzielnie, we wrześniu i październiku 2022 r. przeprowadzono indywidualne 23 wywiady z kadrą kierowniczą. Na ich podstawie sformułowane wnioski zawarte w raporcie.