Litewska narodowa agencja turystyczna Lithuania Travel rozpoczęła kampanię promocyjną „Litwa – doświadczenie, którym trzeba się dzielić”. Podczas tworzenia materiałów wykorzystano sztuczną inteligencję.
Lithuania Travel, czyli krajowa agencja rozwoju turystyki odpowiedzialna za marketing i promocję turystyczną państwa, działająca w ramach Ministerstwa Gospodarki i Innowacji, w sezonie turystycznym 2023 zachęca turystów do zapoznania się z litewską przyrodą, historią i gastronomią – zarówno w wersji wykreowanej przez AI, jak i rzeczywistej. W ramach akcji powstała seria surrealistycznych plakatów, które przedstawiają kraj w formie marzeń. Do ich stworzenia wykorzystano narzędzie do generowania obrazów przez sztuczną inteligencję.
Kampania, której hasło przewodnie brzmi „Litwa – doświadczenie, którym trzeba się dzielić”, przedstawia kraj jako „pełen fantazji krajobraz marzeń w serii surrealistycznych obrazów”. „Wyspy w konwencji science-fiction unoszą się nad bujnymi wiejskimi zagajnikami, a planety o rozmiarach kuli ziemskiej rozlewają się po niebie nad stolicą Wilna w stylu new age. Miska zimnej zupy z buraków pozwala zamienić zwykłą kwaśną śmietanę na różowe chmury przypominające letnie wieczory” – tak autorzy kampanii opisują powstałe wizualizacje.
Kampania powstała w wyniku wspólnych działań projektantów i sztucznej inteligencji. „Na etapie przygotowań powstały setki obrazów, które podpowiadały sztucznej inteligencji, jak wyobrażać sobie Litwę w przeszłości, niedalekiej przyszłości i w surrealistycznych tonacjach” – czytamy w komunikacie. Okazuje się, że podpowiedzi nie zawierały konkretnych punktów orientacyjnych, więc „obrazy są przykładem wszystkich możliwych wizerunków Litwy”.
„O ile sztuczna inteligencja może naśladować rzeczy, które już są wielkie, piękne i inspirujące, to żeby tego doświadczyć, potrzeba przede wszystkim ludzi” – brzmi główny przekaz kampanii.
Działania skierowane są do podróżnych z czterech rynków docelowych: Niemiec, Polski, Wielkiej Brytanii i Izraela. Kampania ma zachęcić ich do odwiedzenia Litwy i tworzenia własnych doświadczeń związanych z krajem oraz dzielenia się nimi.
Kampania prowadzona jest z wykorzystaniem cyfrowych środków reklamowych, reklamy OOH w 11 miastach (w tym w Londynie i Tel Awiwie) oraz mediów społecznościowych.
Jak przekazują organizatorzy akcji, w 2022 roku Litwę odwiedziło ponad 1,1 mln turystów zagranicznych, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej, a przyjezdni z czterech priorytetowych państw stanowili 32 proc. wszystkich odwiedzających. (mb)