W lutym 2024 roku polska spółka odzieżowa LPP rozszerzyła zbiórkę używanej odzieży w salonach swoich marek na rynki zagraniczne. Do spółki należą m.in. takie firmy jak Reserved, Cropp, House, MOHITO czy Sinsay. Akcja ruszyła już w Słowacji, Czechach oraz Wielkiej Brytanii i będzie stopniowo obejmować kolejne kraje, w których działają salony LPP. Dotychczas inicjatywa funkcjonowała jedynie w sieci sprzedaży stacjonarnej spółki w Polsce.
LPP realizuje zbiórkę używanej odzieży dowolnych marek od 2018 roku. Początkowo była ona powadzona tylko w wybranych salonach Reserved i stopniowo rozszerzano ją o kolejne marki i lokalizacje. W 2023 roku inicjatywa objęła całą sieć sprzedaży stacjonarnej w Polsce. Dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata odzież w dobrym stanie jest przekazywana osobom w kryzysie bezdomności. Pozostałe ubrania oddawane do salonów są segregowane w celu finalnego przetworzenia.
W ramach akcji do salonów marek LPP można oddawać odzież, obuwie i akcesoria dowolnej firmy, które następnie są sortowane i przekazywane dalej. W zależności od stanu zebranych artykułów trafiają one na rynek wtórny, są poddawane upcyklingowi lub przekazywane do recyklingu. Rzeczy w dobrym stanie są odświeżane i wprowadzane do drugiego obiegu. Część zysku pochodzącego z każdego kilograma zebranej odzieży jest przeznaczana na cele charytatywne.
Akcja LPP wpisuje się w ogłoszoną w lipcu 2023 roku dyrektywę Unii Europejskiej. Zobowiązuje ona państwa członkowskie do ustanowienia rozszerzonej odpowiedzialności producenta, w tym przepisów dotyczących selektywnej zbiórki i odpowiedniej segregacji odpadów tekstylnych. Dyrektywa będzie obejmować konieczność ponoszenia przez producentów kosztów związanych ze zbiórkami i sortowaniem odzieży, jej transportem, przygotowaniem do ponownego użycia, recyklingu lub właściwej utylizacji produktów, a także raportowania, edukacji klientów oraz wspierania innowacji. Selektywna zbiórka odpadów tekstylnych ma obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 roku.
Jak przekazuje LPP, wyzwaniem dla spółki podczas rozszerzania inicjatywy na rynki zagraniczne okazały się aspekty prawne związane ze specyfiką rynków lokalnych i sprawną organizacją zbiórek. Uruchomiło to pole do współpracy LPP z organizacjami działającymi w obszarze drugiego obiegu odzieży, w tym m.in. Ubrania do Oddania w Czechach czy Ekocharita na Słowacji. Na rynku brytyjskim spółka jest natomiast wspierana przez Yellow Octopus Group. (ao)