Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 29 maja, 2025
Strona głównaAktualnościLPP rozszerza możliwość przekazywania używanej odzieży do salonów swoich marek na rynki...

LPP rozszerza możliwość przekazywania używanej odzieży do salonów swoich marek na rynki zagraniczne

W lutym 2024 roku polska spółka odzieżowa LPP rozszerzyła zbiórkę używanej odzieży w salonach swoich marek na rynki zagraniczne. Do spółki należą m.in. takie firmy jak Reserved, Cropp, House, MOHITO czy Sinsay. Akcja ruszyła już w Słowacji, Czechach oraz Wielkiej Brytanii i będzie stopniowo obejmować kolejne kraje, w których działają salony LPP. Dotychczas inicjatywa funkcjonowała jedynie w sieci sprzedaży stacjonarnej spółki w Polsce. 

LPP realizuje zbiórkę używanej odzieży dowolnych marek od 2018 roku. Początkowo była ona powadzona tylko w wybranych salonach Reserved i stopniowo rozszerzano ją o kolejne marki i lokalizacje. W 2023 roku inicjatywa objęła całą sieć sprzedaży stacjonarnej w Polsce. Dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata odzież w dobrym stanie jest przekazywana osobom w kryzysie bezdomności. Pozostałe ubrania oddawane do salonów są segregowane w celu finalnego przetworzenia.

W ramach akcji do salonów marek LPP można oddawać odzież, obuwie i akcesoria dowolnej firmy, które następnie są sortowane i przekazywane dalej. W zależności od stanu zebranych artykułów trafiają one na rynek wtórny, są poddawane upcyklingowi lub przekazywane do recyklingu. Rzeczy w dobrym stanie są odświeżane i wprowadzane do drugiego obiegu. Część zysku pochodzącego z każdego kilograma zebranej odzieży jest przeznaczana na cele charytatywne.

Akcja LPP wpisuje się w ogłoszoną w lipcu 2023 roku dyrektywę Unii Europejskiej. Zobowiązuje ona państwa członkowskie do ustanowienia rozszerzonej odpowiedzialności producenta, w tym przepisów dotyczących selektywnej zbiórki i odpowiedniej segregacji odpadów tekstylnych. Dyrektywa będzie obejmować konieczność ponoszenia przez producentów kosztów związanych ze zbiórkami i sortowaniem odzieży, jej transportem, przygotowaniem do ponownego użycia, recyklingu lub właściwej utylizacji produktów, a także raportowania, edukacji klientów oraz wspierania innowacji. Selektywna zbiórka odpadów tekstylnych ma obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 roku. 

Jak przekazuje LPP, wyzwaniem dla spółki podczas rozszerzania inicjatywy na rynki zagraniczne okazały się aspekty prawne związane ze specyfiką rynków lokalnych i sprawną organizacją zbiórek. Uruchomiło to pole do współpracy LPP z organizacjami działającymi w obszarze drugiego obiegu odzieży, w tym m.in. Ubrania do Oddania w Czechach czy Ekocharita na Słowacji. Na rynku brytyjskim spółka jest natomiast wspierana przez Yellow Octopus Group. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj