Na profilu mBank Research w serwisie X pojawiła się ankieta dotycząca czterodniowego tygodnia pracy. Analitycy banku zapytali w niej, czego pracownicy obawiają się najbardziej w związku z możliwością wprowadzenia takiego rozwiązania. Internautom nie spodobał się jednak ten wpis.
„Załóżmy, że można przejść na 4-dniowy tydzień pracy. Czego najbardziej się boicie?
1. Że nie uda się w tym czasie wykonać pracy, która rozkładała się wcześniej na 5 dni?
2. Że dodatkowy dzień wolnego to de facto konieczność zabezpieczenia dodatkowych środków na zwiększone wydatki, związane choćby z rozrywką i rekreacją?
3. Że ciężko będzie ten czas wolny zagospodarować i popadniecie we frustrację związaną ze stratą czasu? Czyli inaczej: nuda.
4. Że i tak wszystkiego nie da się zgrać z rodziną, bo reszta będzie miała tydzień pracy w normalnym wymiarze?
Inne/jakie?” – napisali analitycy mBanku.
Źródło: twitter.com/mbank_research
Wiele osób uznało zarówno samo pytanie, jak i zasugerowane odpowiedzi za absurdalne i obraźliwe wobec pracowników. Internauci w sekcji komentarzy podkreślali, że niczego się nie obawiają i chcą skrócenia czasu pracy. Niektórzy stwierdzili, że boją takiej postawy, jaką prezentują ekonomiści”.
Źródło: twitter.com/mbank_research
mBank po fali krytyki postanowił opublikować jeszcze jeden wpis. Analitycy rozwinęli każdy punkt, doprecyzowując, co mieli na myśli. Wspomnieli oni m.in. o nudzie, która według nich jest poważnym zagrożeniem. Jak podkreślili, „istnieją badania wskazujące, że wydłużenie czasu wolnego ponad pewną granicę przynosi negatywne efekty, tzn. zadowolenie z życia spada”.
Został również poruszony temat finansowania aktywności podczas czasu wolnego. „Oczywiście można korzystać z leżenia, z telewizora, z seriali, filmów, sportu. Tyle tylko, że każdy wypełnia swój czas wolny inaczej. Nie jest absurdalnym założenie, że pojawienie się dodatkowego czasu wolnego po pierwsze obciąży bardziej sektor rekreacji i kultury (a też będzie wolał 4-dniowy tydzień pracy) i być może będą musiały wzrosnąć ceny. Być może będzie trzeba poświęcić więcej czasu i pieniędzy, aby znaleźć coś dla siebie. Jakoś to trzeba będzie finansować” – czytamy we wpisie na X.
Źródło: twitter.com/mbank_research
(ao)