Muzeum Narodowe w Gdańsku w lutym 2023 roku poinformowało, że opracowało nową księgę identyfikacji wizualnej. Jak komunikuje, po raz pierwszy w historii instytucji w sposób systemowy objęła ona różne oddziały muzeum.
Zmiany wiążą się z zarówno ze stworzeniem nowego logotypu, jak i znaków zależnych dla oddziałów, a także powiązanych z nimi elementów wizualnych.
Nowy system identyfikacji wychodzi naprzeciw potrzebom współczesnych, mobilnych nośników informacji – komunikuje muzeum. Jak się dowiadujemy, w ramach jednego, spójnego systemu pozwala w nowoczesny sposób komunikować ofertę muzealnych oddziałów o bardzo różnych profilach, nie tracąc przy tym silnego skojarzenia z marką główną.
Nowe logotypy i kompleksowe systemy identyfikacji wizualnej zyskały również: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. Toruńskiej, Zielona Brama przy Długim Targu, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu Opatów, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.
Muzeum Narodowe w Gdańsku w najbliższych miesiącach planuje wdrożenie nowego systemu wizualnego instytucji, a także opartą na nim kampanię wizerunkową. Elementami tej zmiany będą m.in. budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
Opracowanie nowej księgi identyfikacji poprzedziły kilkumiesięczne badania oraz analiza historii znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku, warsztaty z muzealnikami i analiza potrzeb zmieniającej się instytucji. Dział marketingu muzeum przeprowadził także badania publiczności.
„Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum. Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki” – podkreśla prof. Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Za przygotowanie nowej identyfikacji wizualnej odpowiada TOFU STUDIO. (bs)
Poprzednie logo