W kwietniu 2023 roku Muzeum Narodowe w Krakowie zaprezentowało nową identyfikację wizualną. Nowe logo nawiązuje do splotu, który jest metaforą przeplatania się w muzeum różnorodnych dziedzin sztuki, epok historycznych i obszarów pracy muzealnej – komunikuje instytucja.
Celem wprowadzenia nowego systemu było uproszczenie i nadanie spójnych ram komunikacji w sferze wizualnej i werbalnej oraz stworzenie funkcjonalnego narzędzia, pozwalającego na łatwe dostosowywanie się do zmian w ofercie.
Punktem wyjścia do pracy nad identyfikacją była potrzeba zaprezentowania wszystkich oddziałów muzeum na równi.
Linia splotu wykorzystana w znaku, będącym elementem systemu, ma symbolicznie spajać liczącą milion eksponatów kolekcję MNK, obejmującą dzieła od starożytności po współczesność, łącząc równocześnie dwanaście zróżnicowanych profilowo oddziałów w sieć.
Zmianie uległy także nazwy oddziałów. Długie nazwy zastąpiono krótkimi wyrażeniami, jak MNK Mehoffer czy MNK Sukiennice.
System zaprojektowano z naciskiem na wymogi komunikacji online. Jednocześnie nowa identyfikacja pozwala na ujednolicenie tradycyjnych nośników informacyjno-reklamowych „w trosce o ład i estetykę przestrzeni miejskiej”.
„Zależy nam na tym, żeby uprościć komunikację, przede wszystkim z odbiorcami naszych wystaw i wydarzeń, ale także wewnętrznie. Chcemy kompleksowego, funkcjonalnego rozwiązania, dostosowanego do mediów cyfrowych i tradycyjnych, dobrze przemyślanego i wynikającego z naszego instytucjonalnego DNA” – wyjaśnia Tomasz Ostrowski, zastępca dyrektora ds. strategii i komunikacji MNK.
Nowa identyfikacja obejmuje również system autorskich ilustracji oraz stworzenie „dynamicznego języka” z myślą o komunikacji m.in. z młodymi odbiorcami, a także narzędzie do tworzenia kolekcji upominków muzealnych. Wraz z nowym logotypem powstała pełna księga znaku i identyfikacji wizualnej, która zawiera projekty materiałów reklamowych, akcydensów, oznaczeń wewnętrznych i zewnętrznych oddziałów czy gadżetów.
Prace nad nowym systemem trwały ponad osiem miesięcy. Pracownicy oddziałów muzeum uczestniczyli w procesie tworzenia znaków, proponując motywy i inspiracje, które wyróżniają go na tle innych.
Identyfikacja będzie stopniowo wdrażana w muzeum, a materiały promocyjne i akcydensy będą wymieniane według zużycia ze względu na aspekty ekonomiczne i ekologiczne.
Za projekt odpowiada studio Podpunkt. (bs)
Poprzednie logo