czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualności„Nie zawal! Wybierz życie” – rusza kampania o zawale serca

„Nie zawal! Wybierz życie” – rusza kampania o zawale serca

We wrześniu 2022 roku startuje kampania społeczna „Nie zawal! Wybierz życie”, mająca uświadomić Polakom, jak rozpoznać zawał serca, nawet przy nietypowych objawach. Eksperci Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego będą edukować mieszkańców naszego kraju.

Wraz z rozpoczęciem XXVI Kongresu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego rusza ogólnopolska kampania świadomościowa, w ramach której – za pomocą multimedialnych spotów emitowanych w środkach komunikacji miejskiej, edukacyjnych plakatów i ulotek – eksperci wyjaśnią Polakom, jak nie przegapić zawału oraz jak rozpoznać jego nietypowe objawy.

Jak czytamy, z danych rejestru PL/ACS wynika, że na 68 tys. przypadków zawału serca, jakie odnotowano Polsce w 2021 roku, nietypowymi objawami charakteryzowało się 12-14 proc.

„Schorzenia układu sercowo-naczyniowego to od wielu lat jedna z głównych przyczyn niepełnosprawności i zgonów Polaków. Zawał serca to w naszym kraju istotny, a jednocześnie specyficzny problem. Specyficzny, ponieważ schorzenie, które może być bardzo skutecznie leczone, do czego posiadamy w Polsce zarówno doskonałe zaplecze infrastrukturalne, jak i wykwalifikowaną kadrę medyczną, jest jednocześnie wciąż za rzadko właściwie i w porę rozpoznawane. Jako środowisko kardiologiczne chcemy wspierać Polaków i uzbroić ich w wiedzę, która pozwoli ocalić życie sobie i innym” – mówi prof. Oskar Kowalski, kierownik Pracowni Elektrofizjologii i Symulacji Serca Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

Kardiolodzy przypominają również, ze w przypadku zawału serca o życiu i zdrowiu pacjenta decydują minuty, dlatego tak ważne jest pilne wezwanie pogotowia ratunkowego.

Przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wskazują także, że objawy zawału serca nie zawsze są typowe i nie zawsze są odczuwalne w klatce piersiowej. „Kiedy dochodzi do zawału serca, może wystąpić uczucie ciężaru, rozpierania, ucisku, zaciskania lub po prostu dyskomfortu w klatce piersiowej. Nudności, zgaga, duszność, uczucie kołatania serca czy nagłe osłabienie i szybsza męczliwość także bywają objawem zawału serca. Istotne, że opisane symptomy mogą być dyskretne, łagodne, krótkotrwałe. Mogą także pojawiać się i znikać. Warto więc być uważnym i wezwać pomoc jak najszybciej” – podkreśla prof. Agnieszka Tycińska z Kliniki Kardiologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Prof. Mariusz Gąsior, kierownik III Katedry i Oddziału Klinicznego Kardiologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu, dodaje, że „krytycznym momentem leczenia zawału serca jest okres przedszpitalny”, a nietypowe dolegliwości wpływają na opóźnienie udzielenia pomocy. Ekspert dodaje, ze niestandardowe objawy dotyczą to głównie kobiet, chorych po ,,by-passach”, przebytym zawale, z cukrzycą, starszych, po przebytym udarze, z przewlekłą chorobą nerek i niewydolnością serca. Kampania na pomoc pacjentom

Kampania świadomościowa „Nie zawal! Wybierz życie” obejmie działania w warszawskim metrze i autobusach w dziewięciu miastach Polski – tam będą emitowane multimedialne spoty poświęcone nietypowym objawom zawału serca i zalecanemu postępowaniu w razie ich wystąpienia. Ponadto w przestrzeni publicznej pojawią się plakaty i ulotki edukacyjne.

Do projektu zaproszono również lekarzy rodzinnych i lekarzy innych specjalizacji, których zadaniem będzie uczulanie pacjentów, szczególnie tych należących do grup podwyższonego ryzyka, na nietypowe objawy zawału serca. Dla lekarzy opracowano pomocne materiały edukacyjne, które mają ułatwić uświadamianie pacjentów.

Organizatorzy akcji zachęcają tez do odwiedzenia strony copozawale.pl, gdzie można znaleźć więcej informacji o zawale serca. W serwisie zamieszczane są stale aktualizowane artykuły weryfikowane przez specjalistów Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, dotyczące profilaktyki pierwotnej i wtórnej zawałów serca, leczenia interwencyjnego oraz terapii i postępowania długoterminowego po zwale serca.

Partnerami kampanii są Polskie Towarzystwo Kardiologiczne i AstraZeneca, a wsparcie w zakresie PR zapewnia Marta Sułkowska, Salus Public Relations. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj