czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościNorwegia wymaga już oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach

Norwegia wymaga już oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach

W Norwegii wymagane jest już oznaczanie retuszowanych zdjęć osób w reklamach i postach sponsorowanych. Wymóg zaczął obowiązywać w tym kraju 1 lipca 2022 roku – opisuje press.pl.

Jak czytamy, celem wprowadzonych przepisów jest przeciwdziałanie presji idealnego ciała, która odbija się negatywnie na psychice szczególnie w grupie dzieci i młodzieży.

W 2. artykule znowelizowanej norweskiej ustawy o marketingu znalazł się zapis mówiący, że wszystkie reklamy, w których na skutek” retuszu lub innej manipulacji zmieniono kształt, rozmiar lub skórę (w tym twarz) muszą być oznaczone standardowym znakiem” – przytacza źródło. Czytamy, że wzór logo z symbolem twarzy oraz podpisem „osoba retuszowana, reklama” twórcy reklam mogą znaleźć na stronie internetowej norweskiego Urzędu ds. Konsumentów. Przepisy określają, że oznaczenie ma zostać umieszczone w lewym górnym rogu obrazu i zająć 7 proc. powierzchni reklamy.

Dowiadujemy się, że za ingerencję uznaje się użycie Photoshopa, filtra albo dokonanie innych zmian w obrazie „w trakcie wykonania zdjęcia lub później”, które mają wpływ na wygląd prezentowanej osoby.

Nie trzeba z kolei oznaczać materiałów, na których zmieniono kolor włosów, zębów, oczu, brwi, rzęs czy owłosienia. Retusz kształtu lub wielkości tych części ciała musi już jednak zostać odnotowany – czytamy dalej.

„W interpretacji prawa podkreślono ponadto, że przepisy nie mają zastosowania w przypadku usuwania budynków lub dopasowywania tła” – podaje źródło. Można też usunąć innych ze zdjęcia innych ludzi.

Za prawidłowe oznaczanie retuszowanych zdjęć odpowiedzialny jest zleceniodawca reklamy i jej twórcy. Regulacje obejmują filmy reklamowe we wszystkich rodzajach mediów, w portalach społecznościowych oraz kampaniach promocyjnych w telewizji i kinie.

Źródło wskazuje także, że organem kontrolnym jest Urzędu ds. Konsumentów i w przypadku wątpliwości może on żądać od twórcy reklamy udowodnienia, że materiał nie został poddany manipulacji. W związku z tym zalecane jest przechowywanie oryginalnych plików. Naruszenie zasad będzie skutkować grzywną – czytamy. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj