Norweska agencja turystyczna przeprasza media na całym świecie za wprowadzenie w błąd. Pod koniec czerwca 2019 roku prasa, radio i telewizja podchwyciły historię o mieszkańcach jednej z wysp, którzy złożyli petycję o uczynienie jej „strefą bezczasową”. Choć pomysł rzeczywiście był autorstwa mieszkańców, to na jednym z etapów przejęła go wspomniana agencja turystyczna. Nie informowano jednak o tym mediów, które podawały, że to nie jest akcja promocyjna mająca na celu zwiększenie liczby turystów.
Mieszkańcy wyspy Sommarøy, którzy byli bohaterami wspomnianej historii, żyją przez kilka miesięcy w nocy polarnej, przez co ich czas odczuwalny nie do końca pokrywa się z oficjalnym. Kilkuset Norwegów chciało więc, by ich wyspa w miesiącach letnich była wyjęta spod standardowego czasu – chodziło m.in. o godziny otwarcia urzędów czy szkół. Przekazanie petycji stało się wydarzeniem medialnym.
Forbes.com pisze, że zostało ono jednak wykreowane przez krajową agencję turystyczną Visit Norway, która działa pod nadzorem rządowego ciała o nazwie Innovation Norway. Materiały zostały opublikowane m.in. przez BBC, CNN, The Guardiana, The New York Timesa czy różne polskie media. Szczególnie nowojorski dziennik zwracał uwagę na autorów petycji, którzy zaprzeczali, że ich działanie jest kampanią promocyjną – można przeczytać na nytimes.com.
Krytykę wziął na siebie szef Innovation Norway, Håkon Haugli – zwraca uwagę forbes.com. „Chciałbym wyraźnie przeprosić i obiecać, że nie zrobimy czegoś podobnego w przyszłości” – powiedział norweskiej gazecie Aftenposten. Forbes.com pisze, że sprawa może zaszkodzić jemu samemu, ponieważ dopiero objął stanowisko. Haugli przyznał jednak, że kampania została przygotowana jeszcze zanim rozpoczął pracę – czytamy.
Forbes.com dodaje, że przygotowanie historii na temat petycji kosztowało niemal pół miliona norweskich koron (ok. 50 tys. euro). „Pieniądze zostały wydane na fee agencji w Oslo i Londynie” – czytamy. (mp)
Zdjęcie główne: Sommarøy Arctic Hotel Tromsø, [CC BY 2.0], via flickr.com