Non-Profit & Public Service, Positive Influence oraz React & Defend – to kategorie powstałe i zmodyfikowane na podstawie wniosków z poprzedniej edycji Effie Awards. Ubiegłoroczna kategoria Positive Change została podzielona na dwie nowe, oddzielając tym samym kampanie charytatywne podmiotów komercyjnych od działalności podmiotów publicznych i NGO. Doprecyzowano kwalifikatory w zeszłorocznej kategorii React & Sustain i dedykowano ją przede wszystkim kampaniom defensywnym, jako najtrudniejszym warsztatowo.
„Od 2020 rok obserwujemy mocny zwrot ku działaniom i kampaniom prospołecznym i eko, zarówno wśród firm jak i w sektorze publicznym. Ogromny wpływ na tę zmianę ma przewartościowywanie priorytetów w skali światowej. Przyczynkiem do tej sytuacji jest na pewno pandemia, ale to nie jedyny jej efekt w sektorze komunikacji marketingowej. Negatywny trend waloryzowania ciągłego wzrostu w biznesie oraz COVID-19 stworzyły warunki, w których marketerzy i marketingowcy często wspinają się na szczyty możliwości, by stworzyć kampanię obronną i zapewnić stabilność marki lub firmy” – wyjaśniają organizatorzy konkursu. Właśnie tym wyzwaniom będą poświęcone kategorie Positive Influence, Non-Profit & Public Service oraz React & Defend.
W tej edycji Effie Awards na znaczeniu wzrastają niezwykle trudne w ocenie kampanie defensywne. „Zmodyfikowana kategoria React & Defend ma na celu ocenę tych działań firm i marek, które w obliczu czynników wyłącznie zewnętrznych biznesowych lub pozabiznesowych, przyjęły taktykę broniącą pozycji na rynku. Są to kampanie niezwykle trudne do uchwycenia na poziomie KPI, ale także w słowach czy opisach. Nie znajdziemy w nich spektakularnych wzrostów sprzedaży czy zmian w wizerunku. Tutaj celem jest zachowanie statusu constans przy niesprzyjających warunkach. Pandemia przyczyniła się do tego, że działania defensywne, w końcu zaczęły być widoczne, zaczęto o nich mówić. To bardzo ważne z perspektywy doświadczenia i rozwoju całego sektora komunikacji marketingowej” – podkreśla Tomasz Bartnik, One Eleven, Komitet Organizacyjny Effie Awards, współtwórca zmian w kategorii specjalnej React & Defend.
W tej kategorii nie będzie nagradzany brak działań, który pozwala utrzymywać pozycję w wyniku braku bądź słabości aktywności konkurencji. Dla jurorów kluczowe będą: odpowiednia identyfikacja, opis i estymacja/ kwantyfikacja potencjalnego wpływu czynnika zewnętrznego, względem którego następuje reakcja lub obrona.
W kategorii Positive Influence jurorzy będą oceniać działania zrealizowane przez sektor prywatny. Znajdą się tam zatem, wszelkiego rodzaju kampanie z obszaru zrównoważonego rozwoju ESG (Environmental, Social & Governance).
„Europa jest w ścisłej czołówce jeżeli chodzi o świadomość i realizację działań zrównoważonych. Trend ten rośnie w szybkim tempie, szczególnie ze względu na ramy regulacyjne, a także korzystanie z ratingu ESG przez banki czy inwestorów. Według Deloitte, w związku z wybuchem pandemii COVID-19 modele biznesowe, uwzględniające czynniki ESG, są mniej narażone na negatywny wpływ zakłóceń spowodowanych, np. technologią czy regulacjami, co w perspektywie długoterminowej zapewnia im przewagę konkurencyjną. Ponadto, ostatnie miesiące pokazują, że firmy uwzględniające czynniki związane z ochroną środowiska, kwestiami społecznymi i ładem korporacyjnym są w wielu przypadkach lepiej przygotowane na zarządzanie kryzysowe” – mówi Barbara Niedziela, Strategy Director, Agencja 2012, członkini Komitetu Organizacyjnego Effie Awards 2021, współtwórczyni kategorii Positive Influence.
Do kategorii Positive Influence powinny być zgłaszane działania komunikacyjne podmiotów o profilu komercyjnym oraz fundacji podmiotów o profilu komercyjnym, które w ramach swojej działalności w istotny sposób wspierały działania pro społeczne, pro środowiskowe, różnorodne zmiany systemowe wynikające np. z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Cause). Będzie to także właściwa kategoria dla zgłaszania całościowych programów marketingowych podmiotów o profilu komercyjnym, które działania pro społeczne, pro środowiskowe wpisały we własną filozofię funkcjonowania na rynku (Purpose).
Non-Profit & Public Service to kategoria dla kampanii prowadzonych przez organizacje pozarządowe, administrację publiczną, NGOs lub grupy nieformalne. Obejmuje wszelkie działania komunikacyjne tworzone w interesie społecznym/ publicznym, wspierające ważne wartości lub idee – edukacja, świadomość, zmiana postaw społecznych.
Szczegóły dotyczące zgłoszeń do kategorii można znaleźć na stronie.
Zgłoszenia można przesyłać:
– w II terminie do 21 czerwca (do godz. 17:00 włącznie)
– w III terminie do 12 lipca (do godz. 17:00 włącznie)
– w IV terminie do 23 lipca (do godz. 17:00 włącznie)
PRoto.pl jest patronem medialnym konkursu.