We wrześniu 2023 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała raport z okazji piątej edycji „Monitoringu innowacyjności polskich przedsiębiorstw”.
W raporcie przedstawiony został Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej (WDI), czyli miarę innowacyjności polskich przedsiębiorstw.
W 2023 roku WDI wyniósł 34,6 na 100, podobnie jak w edycji zeszłorocznej.
Na podstawie analizy firm wyróżniono pięć segmentów: Liderzy innowacji, Dojrzali innowatorzy, Umiarkowani innowatorzy, Początkujący innowatorzy, Nieinnowacyjne przedsiębiorstwa.
Z raportu wynika, że 64 proc. firm stanowiły te, które innowacje wdrożyły w 2022 roku albo wykazywały działały w kierunku podniesienia swojej innowacyjności, czyli np. działały na rynkach międzynarodowych albo podejmowały działaia, których celem była ochrona prawna swoich produktów.
Najbardziej innowacyjnymi przedsiębiorstwami, jak wynika z raportu, są przede wszystkim duże podmioty.
Jedną z najczęstszych strategii konkurowania zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, jest dbałość o przyjazność dla środowiska oferowanych produktów czy usług. W przypadku firm innowacyjnych aspekt środowiskowy wskazuje 83 proc. firm, a nieinnowacyjnych 75 proc.
W 2023 roku ok. 75 proc. firm innowacyjnych zamierza ograniczać negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Raport wskazuje również, że kluczowymi kwestiami, mającymi wpływ na podejmowanie działań innowacyjnych w 2022 roku, były m.in. inflacja, a także bariery administracyjne. (zd)