Pinterest wprowadza nową politykę dotyczącą dezinformacji o klimacie. Celem serwisu jest zapewnienie użytkownikom możliwości czerpania inspiracji z zaufanych źródeł, niezależnie od tego, jaki temat ich interesuje – czytamy w biurze prasowym.
Platforma nie chce dopuścić do przekazywania fałszywych i mylących twierdzeń dotyczących zmian klimatycznych. Pinterest twierdzi też, że jest pierwszą dużą platformą cyfrową, która ma jasno określone wytyczne dotyczące fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji o zmianie klimatu, w tym teorii spiskowych, w treściach i reklamach.
Serwis przekazuje, że zauważa wzrost liczby wyszukiwań związanych z bardziej ekologicznym trybem życia. Dowiadujemy się, że użytkownicy chcą znaleźć na Pintereście pomysły na wprowadzenie zrównoważonych działań: wyszukiwanie hasła „zero odpadów” wzrosło sześciokrotnie, „pomysły na recykling ubrań” było cztery razy wyższe, „wystrój domu z recyklingu” wzrosło o 95 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
Nowa polityka serwisu zakłada usuwanie informacji na temat klimatu, które mogą szkodzić dobru, bezpieczeństwu lub zaufaniu opinii publicznej. Mowa m.in. o materiałach, które zaprzeczają istnieniu lub skutkom zmiany klimatu, wpływowi człowieka na kryzys klimatyczny lub temu, że zmiana klimatu jest poparta konsensusem naukowym.
Pinterest usunie też fałszywe lub wprowadzające w błąd treści dotyczące rozwiązań w zakresie zmian klimatu, które są sprzeczne ze stanowiskiem naukowców, a także materiały fałszywie prezentujące dane naukowe, np. przez pominięcie lub selekcję, co ma na celu podważenie zaufania do nauki o klimacie i autorytetu ekspertów. Z portalu znikną także szkodliwe, fałszywe lub wprowadzające w błąd publikacje dotyczące zagrożeń bezpieczeństwa publicznego, w tym klęsk żywiołowych i ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Z wytycznymi dla społeczności muszą być też zgodne wszystkie reklamy na Pintereście. Serwis zaktualizował zasady dotyczące reklam i w wyraźny sposób zabrania wszystkich przekazów zawierających teorie spiskowe czy dezinformację związaną ze zmianą klimatu.
Jak wyjaśnia Sarah Bromma, szefowa polityki Pinteresta, ten ruch to rozwinięcie szerszych wytycznych dotyczących dezinformacji, które po raz pierwszy serwis opracował w 2017 roku w celu rozwiązania problemu dezinformacji na temat zdrowia publicznego. Zasady od tego czasu były aktualizowane, aby odnosić się do aktualnych problemów.
Pinterest rozpoczął także współpracę z ekspertami, w tym z Climate Disinformation Coalition i Conscious Advertising Network, żeby pomóc w informowaniu o zmianach klimatu i rozwijać swoją politykę.
Użytkownicy poszukujący treści na tematy związane ze środowiskiem zobaczą pin, który kierować będzie do artykułu przygotowanego przy okazji Dnia Ziemi, zawierającego wybrane tablice i inspirujące treści dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Twórcy działający na Pintereście będą inspirować odbiorców do bardziej ekologicznego życia. Influencerzy ze Stanów Zjednoczonych, z Wielkiej Brytanii, Australii, Niemiec, Francji, Japonii, Brazylii, Meksyku, Argentyny, Indonezji i Indii wprowadzą na platformę serię treści Creator Originals, by inspirować odbiorców do poznawania m.in. wskazówek dotyczących gospodarowania odpadami, upcyklingu ubrań i walki z marnowaniem żywności.
Ponadto Pinterest zamierza wspierać organizacje związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem darowiznami oraz reklamami w serwisie. (mb)