54 proc. ankietowanych z pokolenia Z uważa, że kupowanie podróbek przez inne osoby jest dopuszczalne – wynika z raportu „Gen-Z and Fashion in the Age of Realism”, opublikowanego przez magazyn internetowy The Business of Fashion i firmę Juv Consulting. Jak czytamy, 30 proc. podchodzi do tego zagadnienia neutralnie, a 16 proc. badanych jest temu przeciwnych.
Ponadto, 37 proc. respondentów jest skłonnych osobiście nosić podróbki. Przeciwnych jest 42 proc., a neutralnych pozostaje 21 proc. osób. Jak się dowiadujemy, wartość rynku podrabianych towarów waha się od 1,7 bln dol. do 4,5 bln dol. rocznie, co czyni go największym sektorem przestępczym na świecie.
Twórcy badania chcieli sprawdzić, dlaczego i jak pokolenie Z w Stanach Zjednoczonych angażuje się w modę. W raporcie zdefiniowano również sześć typów osobowości w obrębie generacji Z. Jak czytamy, to pokolenie, czyli osoby w wieku od 12 do 25 lat stanowią obecnie ok. 25 proc. światowej populacji.
Ankietowani wskazali także swoje trzy ulubione marki modowe. Wśród najczęstszych odpowiedzi pojawiały się firmy takie jak: Nike, Gucci i Adidas. Kolejno wskazywano na H&M i Zarę. Twórcy raportu zauważają, że Gucci to jedyna marka luksusowa, która pojawiła się w pierwszej dziesiątce zestawienia, a wpływ na to mogła mieć popularna wśród pokolenia Z gra Roblox, z którą Gucci współpracowało w 2022 roku.
Dodatkowo, sprawdzono również, na co pokolenie Z najchętniej wydaje pieniądze. Najczęściej badani wskazywali modę – 50 proc., jedzenie – 43 proc. oraz konsole i gry wideo – 33 proc. Kolejno pojawiała się muzyka, kosmetyki, kino oraz podróże.
Dalej dowiadujemy się, że 61 proc. respondentów ulega poleceniom przyjaciół, jeśli chodzi o kupno konkretnych produktów. Na zdanie rodziny w tym temacie zwraca uwagę 59 proc. badanych. (bs)
O badaniu:
Badanie w formie ankiety przeprowadzono wśród grupy ok. tysiąca osób w wieku od 13 do 25 lat w Stanach Zjednoczonych. Twórcy raportu przeanalizowali również 5 tys. publikacji w mediach społecznościowych.