52 proc. przedstawicieli pokolenia Z odczuwa stres i boryka się z wypaleniem zawodowym, a mimo to deklarują oni, że czują się szczęśliwi w codziennej pracy – wynika z raportu Jabra „Mind the Gap – How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024”.
Najważniejszym kryterium przy wyborze pracy okazuje się elastyczność (35 proc.), która liczy się dla badanych bardziej niż m.in. wynagrodzenie (4 proc.). Była ona najczęściej wskazywana przez pokolenie Z. W Polsce wyniki te wyglądały inaczej, a elastyczność pracy najchętniej wybierali przedstawiciele pokolenia X (27 proc.) i millenialsi (26 proc.). Dla pokolenia Z najważniejszym kryterium było wynagrodzenie (23 proc.), a zaraz za nim elastyczność (22 proc.).
Raport wskazuje, że pokolenie Z jest pełne paradoksów. Mimo że ponad połowa przedstawicieli tej generacji odczuwa stres i boryka się z wypaleniem zawodowym, 7 na 10 z nich jest jednocześnie bardziej usatysfakcjonowana z pracy niż przedstawiciele innych pokoleń. Generacja Z jest także uważana za pokolenie najbardziej nastawione na elastyczną pracę. Aż 89 proc. z nich pracuje na stanowiskach, które pozwalają na wybór własnego grafiku. Przedstawiciele tego pokolenia deklarują przy tym, że są szczęśliwi z pracy, a jednak 48 proc. przewiduje jej zmianę w ciągu najbliższego roku. Może to wynikać z faktu, że 74 proc. osób z pokolenia Z wierzy, że zmiana pracy jest motorem rozwoju kariery. W Polsce wyniki wyglądają podobnie. Generacja Z również jest zadowolona z pracy (72 proc.) i jednocześnie 44 proc. z jej przedstawicieli odczuwa wypalenie zawodowe. W mniejszym stopniu myślą jednak o zmianie pracy w ciągu najbliższego roku (35 proc.).
Uważa się, że pokolenie Z przedkłada życie osobiste nad pracę. Z badania wynika jednak, że 43 proc. (w Polsce 37 proc.) przedstawicieli tej generacji stawia karierę zawodową ponad równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Jednocześnie równowaga ta jest postrzegana jako najważniejsza miara sukcesu w pracy przez 27 proc. (w Polsce 17 proc.) respondentów z pokolenia Z. Wskazuje to na fakt, że generacja Z nie uważa, że musi iść na kompromis, aby zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym.
Według raportu, spośród przedstawicieli pokolenia Z zapytanych o to, co sprawia, że czują się związani ze swoimi współpracownikami, 34 proc. uznało za kluczowy czynnik bezpośredni kontakt. W Polsce był on istotny dla 47 proc. badanych z tej generacji. Ponadto, 1 na 3 przedstawicieli wszystkich pokoleń zgodnie uznało możliwość zobaczenia swoich współpracowników i interakcji z nimi, zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem wideo, za najważniejszy czynnik.
Mimo że pokolenie Z jest postrzegane jako generacja, która swobodnie wypowiada się na trudne tematy, takie jak zdrowie psychiczne i różnorodność kulturowa, 36 proc. jej przedstawicieli (w Polsce 32 proc.) nie czuje się dobrze, podejmując rozmowy na temat swojego dyskomfortu w pracy ze swoim przełożonym. Ponadto, okazuje się, że pracownicy u swoich menedżerów bardziej preferują umiejętności miękkie niż twarde. Pokolenie Z woli menedżerów empatycznych (38 proc.) od doświadczonych (9 proc.). W Polsce respondenci wskazywali podobnie. 41 proc. badanych z pokolenia Z chciałoby mieć menedżera, który jest empatyczny i wykazuje troskę o członków zespołu. (ao)
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w formie ankiety online na zlecenie Jabra w Australii, Belgii, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Polsce, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hongkongu i Holandii przez firmę Toluna w okresie od 15 listopada 2023 r. do 25 listopada 2023 r. wśród 4 473 pracowników biurowych. Ta ankieta internetowa nie jest oparta na próbie losowej, w związku z czym nie można obliczyć szacunkowego błędu statystycznego próby. Badanie obejmuje respondentów z następujących pokoleń: Pokolenie Z (w wieku 18-26 lat), Millennialsi (27-42 lat), Generacja X (43-58 lat) i Baby Boomers (59-77 lat).