Dla pokolenia Z szczególnie ważne są dbanie o swój dobrostan psychiczny, bezpieczeństwo finansowe czy samorozwój – tak wynika z badania „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie: Insighty o generacji bez generalizacji” przeprowadzonego przez studentów Uniwersytetu SWPS z agencją They.pl.
Adrianna Kubik, Business Director & Board Member w They.pl, zauważa, że starsze pokolenia, m.in. boomerzy czy millenialsi często określają osoby urodzone w latach 1997-2012 jako „roszczeniowe” czy „leniwe”. Specjalistka podkreśla jednak, że szczególnie ważne, aby dojrzalsze generacje „wyjrzały zza muru uprzedzeń” oraz „posłuchały, co przedstawiciele Gen Z mają do powiedzenia”.
Jak czytamy, 93 proc. ankietowanych osób zaczęło korzystać z social mediów zanim ukończyło 13 lat. Jedynie 7 proc. ankietowanych zapoznało się z portalami społecznościowymi po ukończeniu 14. roku życia. „Co najbardziej zaskakujące, aż 6 proc. Zetek wkroczyło w social media przed 7. rokiem życia” – dowiadujemy się.
Z analizy wynika także, że pokolenie Z dostrzega „potencjał na lepsze perspektywy finansowe niż poprzednie pokolenia”. Taką opinię o swojej przyszłości ma 49 proc. ankietowanych. Jedynie 6 proc. Zetek twierdzi, że ich sytuacja finansowa zdecydowanie nie będzie lepsza od ich rodziców.
Co więcej, dla 58 proc. badanych praca zarobkowa jest głównym źródłem pozyskiwania pieniędzy. Zetki korzystają jednak z wsparcia finansowego rodzin – taką formę pomocy przyjmuje 72 proc. osób z tej grupy wiekowej. 57 proc. młodych dorosłych oszczędza zarobione pieniądze i tworzy tzw. „poduszkę finansową”.
Badanie zwraca uwagę na niepokój, który towarzyszy generacji Z. 72 proc. ankietowanych deklaruje, że obawia się potencjalnego braku pracy. 63 proc. wskazuje natomiast, że odczuwa stres związany z niestabilnym zatrudnieniem.
Aż 93 proc. osób reprezentujących generację Z twierdzi, że w ogłoszeniach o pracę powinny znajdować się informacje dotyczące wynagrodzenia. 94 proc. respondentów postrzega dbanie przez pracodawców o zdrowie psychiczne pracowników jako szczególnie ważne. Aż 54 proc. respondentów deklaruje, że przy wyborze potencjalnego pracodawcy kieruje się również tym, czy dana firma jest proekologiczna.
Jeśli chodzi o plany zawodowe Zetek, to aż 43 proc. przekazuje, że w przyszłości chciałoby zajmować się prowadzeniem własnej firmy. 19 proc. ma plany dotyczące pracy w „istotnym społecznie zawodzie”. Zamiary związane z zatrudnieniem w korporacji dotyczą jedynie 7 proc. respondentów.
Jak czytamy, samorozwój jest priorytetem pokolenia urodzonego w latach 1997-2012. Dla 52 proc. ankietowanych stanowi on naczelną wartość. Jedynie 18 proc. badanych deklaruje, że praca jest istotnym elementem ich życia.
W analizie pojawiają się również dane dotyczące wyborów konsumenckich generacji Z. 75 proc. ankietowanych twierdzi, że kupuje w sieciówkach, natomiast 56 proc. – w secondhandach. Jedynie 17 proc. ankietowanych przyznaje, że decyduje się głównie na zakupy online.
Co więcej, tylko 3 proc. respondentów kieruje się poleceniami influencerów przy dokonywaniu zakupów. Dla generacji Z zdecydowanie ważniejsze okazują się rekomendacje znajomych i przyjaciół (30 proc.).
W badaniu opisano również dane dotyczące opinii Zetek na temat rozwoju technologicznego. Aż 45 proc. respondentów uważa, że „w przyszłości będziemy mieć problem ze zdefiniowaniem tego, co jest prawdą, a co wytworem technologii (informacje, zdjęcia, filmy)”. 23 proc. badanych obawia się rozwoju sztucznej inteligencji, natomiast 18 proc. nie czuje lęku związanego z rozwojem AI. (an)
O badaniu:
Projekt badawczy „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie: Insighty o generacji bez generalizacji” został zrealizowany wśród 2554 osób z pokolenia Zet w Polsce. Badanie ilościowe zostało uzupełnione wywiadami jakościowymi. Dane zostały zebrane w okresie od marca do czerwca 2023 roku. W projekcie zastosowano metodę kuli śnieżnej. Zainteresowanie wśród Gen Z przerosło oczekiwania autorów badania.