Informacjami politycznymi interesuje się co trzeci Polak, a w przekazywane przez media wiadomości na ten temat wierzy mniej niż połowa – wynika z badania „Zaufanie do mediów. Źródła informacji i ich weryfikowanie”, o którym pisze portal press.pl. Sondaż został przeprowadzony przez firmę Danae na zlecenie Press Club Polska, AXA i Providenta. Jednocześnie, jak informuje Jarosław Włodarczyk z PCP: „Blisko 80 proc. Polaków deklaruje, że weryfikuje informacje na tematy polityczne, najczęściej sprawdzając, co mówią na ten temat inne media, wyszukiwarka internetowa czy internauci za pośrednictwem social mediów”. Sprawdźmy, co jeszcze wynika z raportu.
Zaufanie
Jak czytamy na portalu, największym zaufaniem (70 proc. ankietowanych) cieszą się sprawy społeczne prezentowane w mediach, a na drugim miejscu znajdują się tematy gospodarczo-finansowe (57 proc.).
Zainteresowanie
Połowa polskich odbiorców uważa, że najciekawsze informacje to te związane z ich hobby, takim jak sport czy kultura. 40 proc. stawia na tematykę społeczną, a 35 proc. szuka przede wszystkim wiadomości gospodarczych i finansowych – informuje press.pl.
Źródło
Głównym nośnikiem informacji w Polsce jest telewizja – serwisów informacyjnych nie ogląda jedynie 2-3 proc. badanych, wynika z danych przedstawionych przez portal. Programów radiowych słucha około 85 proc. Polaków. Podobny odsetek ankietowanych sięga po prasę, natomiast blisko 80 proc. korzysta z ogólnoinformacyjnych stron internetowych (wynik zbliżony do odsetka gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu). 65 proc. szuka wiadomości na blogach specjalistycznych oraz w mediach społecznościowych – czytamy.
Jednocześnie 75 proc. osób po 60. roku życia przyznaje, że odwiedza portale informacyjne. Ponad połowa seniorów nie korzysta z mediów społecznościowych oraz blogów, informuje press.pl.
Wiarygodność
Według badania za wiadomości uznawane za godne zaufania postrzegane są te, które zawierają opinie niezależnych ekspertów czy autorytetów w danej dziedzinie – tak przyznało 60 proc. respondentów. Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że istotne jest prezentowanie różnych źródeł informacji i badań naukowych.
„Zwraca uwagę fakt, że nie tyle sam typ źródeł decyduje o ich wiarygodności, ale przede wszystkim dodatkowe elementy wzmacniające rzetelność i obiektywność przekazu informacji” – komentuje Marcin Spławski z firmy Danae.
Jak dodaje Włodarczyk, informacje medialne są tematem rozmów w gronie najbliższych, a „dla ponad 40 proc. konfrontacja własnych opinii z informacjami i przekonaniami innych jest jednym ze sposobów weryfikacji informacji”.
(bm)