niedziela, 8 września, 2024
Strona głównaAktualnościPolacy sceptycznie podchodzą do automatyzacji w miejscu pracy

Polacy sceptycznie podchodzą do automatyzacji w miejscu pracy

Polacy są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne w środowisku domowym, natomiast w pracy pozostają nieufni wobec AI – tak wynika z raportu agencji PRCN „Polacy o sztucznej inteligencji”. 

Źródło: prcn.pl

Jak czytamy, respondenci pozytywnie odbierają AI w kontekście „doradztwa i pomocy” i aprobująco postrzegają rozwiązania związane z automatyzacją swoich domów. Blisko 27 proc. ankietowanych przyznaje, że chciałoby wprowadzić inteligentne procesy, które usprawniłyby działanie oświetlenia, ogrzewania czy systemów bezpieczeństwa w przestrzeni mieszkalnej.

26 proc. badanych chciałoby natomiast korzystać z robotów zajmujących się pracami domowymi lub opieką nad zwierzętami, dziećmi czy seniorami.  

Respondenci stwierdzają również, że mają pozytywny stosunek do wygenerowanych przez sztuczną inteligencję porad prawnych (22,5 proc.), zaleceń lekarskich i farmaceutycznych (21,4 proc.) oraz do pomocy automatycznego kasjera (21,3 proc.).

Co więcej, Polacy sceptycznie podchodzą do AI w kontekście własnych awatarów lub zastąpienia człowieka (10,3 proc.). 24 proc. badanych przyznaje, że odczuwa niechęć do korzystania z pomocy sztucznej inteligencji. 

Ankietowani nie są również przychylni nowym technologiom, które wpływają na działania kreatywne. „AI nie posiada pierwiastka twórczego, który posiadają artyści” – czytamy w analizie. 

W raporcie pojawia się także podsumowanie mówiące o tym, że powinno się komunikować „wspierającą rolę nowych technologii w codziennym życiu” i „unikać komunikatów przedstawiających AI jako zastępcę człowieka”. 

„Menedżerowie stoją przed nie lada wyzwaniem, by przełamać lęk i opór pracowników przed wdrożeniem automatyzacji i sztucznej inteligencji. Z pomocą przyjść mogą narzędzia komunikacji zmiany, z którymi na co dzień pracują podmioty doradcze w dziedzinie komunikacji i zarządzania zmianą w przedsiębiorstwach. Do wdrożenia sztucznej inteligencji na szeroką skalę w firmach należy podejść strategicznie, angażując pracowników w planowanie i projektowanie zmian” – zauważa Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN. (an)

O badaniu:

Badanie przeprowadzono metodą sondażu w technice CAWI na próbie 1004 respondentów reprezentatywnej dla struktury społeczeństwa polskiego w panelu SW Research. Wywiady zrealizowano w czerwcu 2023 roku.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj