Komenda Stołeczna Policji rusza z kampanią społeczną „Świadomość”, skierowaną przede wszystkim do młodych kobiet korzystających z usług przewozu osób „na aplikację”. W spocie wystąpiły funkcjonariuszki oddziału prewencji.
W listopadzie 2022 roku Komenda Stołeczna Policji rozpoczęła kampanię społeczną pod hasłem „Świadomość”, która jest odpowiedzią na przypadki przestępstw, które miały miejsce w przewozach osób zamawianych przez różne aplikacje. Działania prewencyjne pod hasłem „Świadomość” mają na celu ograniczenie tego zjawiska. Akcja jest skierowana głównie do młodych kobiet, które korzystają z tego rodzaju środka transportu w stolicy.
Zadaniem kampanii jest przede wszystkim uświadomienie społeczeństwu, szczególnie kobietom, zagrożeń, dzięki czemu mogą ograniczyć występowanie sytuacji niebezpiecznych podczas korzystania z przejazdów „na aplikację”.
Jak podaje KSP, od początku 2022 roku do 15 listopada policjanci odnotowali 22 zdarzenia, w których zostały wykorzystane kobiety. W tym samym okresie poprzedniego roku zdarzeń tego typu było o 8 mniej. „Mamy świadomość, że są to liczby dotyczące zdarzeń zgłoszonych i postępowań prowadzonych jako czyny stwierdzone. Ale wiemy również, że wiele tego typu zdarzeń nie zostało zgłoszonych organom ścigania” – zaznaczają organizatorzy kampanii, zachęcając do zgłaszania każdej niebezpiecznej sytuacji. „Wystarczy zwykłe zgłoszenie, aby ze strony Policji zostały podjęte czynności. Tylko w taki sposób możemy walczyć z tego typu przestępstwami, do jakich dochodziło w przewozach osób” – czytamy.
Z analizy zgłoszonych zdarzeń wynika, że na niebezpieczeństwo narażone są szczególnie młode kobiety, często studentki. W związku z tym kampania obejmuje przekaz skierowany do uczelni – do rektorów warszawskich szkół wyższych skierowano listy intencyjne, wskazujące na istniejący problem, wraz z grafiką dotyczącą najważniejszych zachowań ograniczających zagrożenie w trakcie korzystania z przewozu „na aplikację”.
W ramach kampanii powstał spot wideo, w którym wystąpiły policjantki służące w oddziale prewencji.
Kobiety wymieniają kilka zasad, o których należy pamiętać, wsiadając do samochodu zamówionego przez aplikację:
„Pamiętaj, by sprawdzić, czy pojazd posiada właściwe oznakowanie”,
„Zanim wsiądziesz, upewnij się, że to samochód wskazany w aplikacji”,
„Nie zapomnij sprawdzić, czy kierowca jest tym samym co wskazany w aplikacji”,
„Warto udostępnić trasę przejazdu osobie zaufane”,
„Nie bój się poprosić o zmniejszenie temperatury, ta może wywołać u ciebie senność, możesz też sama uchylić szybę”,
„Nie masz obowiązku odpowiadać na pytania kierowcy, przez cały czas możesz prowadzić rozmowę telefoniczną ze znajomą”,
„Pamiętaj, że na każdym etapie możesz zrezygnować z usługi przewozu”,
„W razie zagrożenia, nie zastanawiaj się zatelefonuj pod nr alarmowy 112”.
Decyzję o realizacji kampanii mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobom korzystającym z przejazdów zamawianych przez aplikację i zwrócenie uwagi na najważniejsze kwestie związane ze zminimalizowaniem ryzyka w tego typu sytuacjach podjął Komendant Stołeczny Policji nadinsp. Paweł Dzierżak, a działania koordynuje Wydział Prewencji Komendy Stołecznej Policji.
Jak zaznacza Komenda, kampania jest jednym z elementów różnych działań ukierunkowanych na zwalczanie tego typu przestępczości. Działania te prowadzą policjanci pionu kryminalnego, Wydziału Ruchu Drogowego oraz komórek prewencyjnych Komendy Stołecznej Policji. W ostatnim czasie przeprowadzono m.in. akcję koordynowaną przez Komendę Główną Policji na terenie Warszawy, w okolicach nocnych klubów – czytamy w komunikacie. (mb)