37 proc. ankietowanych Polek przyznaje, że dostrzega nierówności zarobkowe, które negatywnie wpływają na ich pozycję finansową – tak wynika z badania Mastercard „Kobiety i Finanse 2024”. Okazuje się również, że 43 proc. badanych nie wierzy, że kiedykolwiek osiągnie dobrobyt finansowy. Na podejście respondentek do kwestii związanych z pieniędzmi wpływają m.in. stereotypy i normy społeczne.
Jak czytamy w raporcie, jedynie 29 proc. respondentek ma poczucie, że w miejscach pracy dba się o korzystną politykę przyczyniająca się do ich niezależności związanej z budżetem. 34 proc. ankietowanych podkreśla natomiast, że brakuje rządowych programów, które wspierałyby ich sytuację finansową.
Jedynie 15 proc. Polek deklaruje, że ma całkowitą kontrolę nad finansami, a 57 proc. twierdzi, że osiągnęło sprawczość „w pewnym stopniu”. 32 proc. ankietowanych przyznaje natomiast, że nie ma wystarczająco dużo pieniędzy, by oszczędzać, inwestować czy przeznaczać środki na cokolwiek innego niż potrzeby codziennego życia.
Dyrektorka generalna Mastercard w Polsce, Marta Życińska zwraca uwagę na to, że sytuacja finansowa kobiet może być trudniejsza również ze względu na fakt, że to one częściej niż mężczyźni pracują w zawodach i branżach słabiej opłacalnych. Wspomina także o tym, że kobiety są słabiej reprezentowane w grupie stanowisk kierowniczych. „Ponadto, ze względu na obowiązki rodzicielskie, częściej pracują na część etatu, a dodatkowo wykonują w domu nieodpłatną pracę” – przekazuje Życińska.
Z analizy wynika również, że 32 proc. Polek jest przytłoczona tematami oscylującymi wokół finansów. 30 proc. respondentek przyznaje, że odczuwa stres i niepokój, kiedy myśli o kwestiach dotyczących pieniędzy, a 31 proc. obawia się, że zostanie negatywnie oceniona wskutek rozmowy na ten temat. 17 proc. ankietowanych krępują konwersacje związane z budżetem. 45 proc. zauważa natomiast, że ich otoczenie nie prowadzi otwartych dyskusji dotyczących funduszy.
Co więcej, 57 proc. kobiet przyznaje, że udałoby się po poradę dotyczącą pieniędzy do doradcy finansowego. 22 proc. wskazuje na wsparcie matki, a 17 proc. na pomoc przyjaciółek czy koleżanek.
„Problemem nie jest brak wiedzy czy niższy poziom kompetencji finansowych wśród kobiet, ale kwestia norm i oczekiwań społecznych. Potwierdza to 28 proc. ankietowanych Polek. Istotną rolę w poprawie sytuacji może odegrać edukacja finansowa, wzmacniając u kobiet poczucie pewności i niezależności, a także działania wspierające i promujące przedsiębiorczość i równość zawodową, podejmowane zarówno przez pracodawców, jak i państwo” – podkreśla Życińska.
37 proc. Polek postrzega dobrobyt finansowy jako sytuację życiową, w której można skupić się na rodzinie i nie koncentrować się głównie na pieniądzach. 28 proc. respondentek definiuje ten termin jako brak negatywnych emocji podczas kontrolowania stanu konta bankowego. 27 proc. upatruje w nim możliwości cieszenia się przeżyciami, takimi jak podróże czy wyjścia do restauracji, bez zastanawiania się nad kosztami z nimi związanymi. Okazuje się, że taki stan kobiety w Polsce osiągają średnio przed 28. rokiem życia. (an)
O badaniu:
Badanie „Kobiety i Finanse 2024” zostało przeprowadzone na zlecenie Mastercard w styczniu 2024 r. wśród 12 146 respondentów (mężczyzn i kobiet) w 12 krajach europejskich: w Polsce, we Włoszech, w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Francji, Portugali, Holandii, Szwajcarii i w Czechach.