Wyniki badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” pokazują, że wiele rodzimych przedsiębiorstw jest otwartych na wprowadzenie narzędzi sztucznej inteligencji do swojego środowiska pracy. Proces wdrożenia zakończyło już 20 proc. organizacji, natomiast 42 proc. jest w jego trakcie. Wśród firm, które przeszły przez całą procedurę implementacyjną, aż 80 proc. potwierdziło osiągnięcie zamierzonych korzyści – informuje EY na swojej stronie.
Z raportu wynika, że firmy wprowadzają rozwiązania oparte o AI ze względu na potrzebę usprawnienia procesów wewnętrznych – ten powód podało 40 proc. ankietowanych. Możliwość lepszego dotarcia do klientów okazała się priorytetem dla 34 proc. spółek. Przedsiębiorstwa najrzadziej wskazywały na kwestie prawno-proceduralne – jedynie 6 proc. przyznało, że stanowią one priorytet podczas procesu implementacji AI.
EY zwraca również uwagę na to, że koszty przeznaczone na sztuczną inteligencję będą rosły. Aż 63 proc. firm w Polsce w najbliższych 18 miesiącach planuje zwiększyć fundusze przeznaczone na ten obszar. Znaczący wzrost wydatków przewiduje 22 proc. ankietowanych, natomiast nieznaczny – 41 proc. Brak zmian w dysponowaniu budżetem zapowiedziało 23 proc. przedsiębiorstw.
Badanie pokazało również, że firmy mają świadomość tego, że narzędzia oparte o sztuczną inteligencję muszą być dostosowane do ich indywidualnych potrzeb – podaje źródło. Na ogólnodostępnych narzędziach planuje opierać się wyłącznie 6 proc. firm, natomiast 7 proc. umożliwi do nich dostęp – nawet, jeśli zainwestuje w rozwój własnych technologii. Warto dodać, że 35 proc. biznesów podjęło decyzję o wdrożeniu narzędzi wygenerowanych przez dostawców zewnętrznych, a 17 proc. zamierza opracować je we własnym zakresie. Na połączenie obu opcji, bez możliwości korzystania z ogólnodostępnych narzędzi, zdecydowało się 25 proc. przedsiębiorstw.
„Polskie firmy z dużym optymizmem przyjęły rozwój narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, dostrzegając że sprawna adopcja umożliwia szybsze zbudowanie przewagi konkurencyjnej” – mówi Jacek Kędzior, partner zarządzający EY Polska. Podkreśla on jednak, że firmy są przezorne ze względu na świadomość tego, jak wielu tematów w ramach organizacji dotyczy proces wdrożeniowy. „Dlatego tak ważne jest klarowne określenie celu, któremu ma służyć wprowadzane rozwiązanie oraz spodziewane korzyści z wdrożenia” – podsumowuje Kędzior. (an)
O badaniu:
Badanie – Jak polskie firmy wdrażają AI – zostało opracowane na zlecenie EY Polska przez Cube Research w okresie sierpień – wrzesień 2023 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.