Łącznie ponad 4 mln zł kary nałożono na dwie firmy odzieżowe za podawanie fałszywych składów ubrań. 16 kwietnia 2024 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o decyzji wobec przedsiębiorstw Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe, właściciela marki Lavard. To finał sprawy rozpoczętej w 2023 roku.
Prezes UOKiK-u stwierdził, że klienci są wprowadzani przez producentów odzieży w błąd. Badania laboratoryjne i kontrole Inspekcji Handlowej wykazały bowiem, że wspomniani przedsiębiorcy podawali na metkach nieprawdziwe informacje co do składu materiałów, z których uszyto elementy garderoby.
Badaniom poddano marynarki, garnitury i spodnie garniturowe, koszule. Akredytowane Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej UOKiK w Łodzi sprawdziło, czy prawdziwe są deklaracje producentów co do ilości wełny, bawełny czy poliestru.
W przypadku ubrań marki Lavard spośród zbadanych 27 próbek 24 nie posiadało deklarowanego składu surowcowego. Z kolei na 11 próbek ubrań marki Lord deklarowany skład nie był zgodny z faktycznym w 10 przypadkach. Przykładowo, według informacji na metce spodnie miały być wykonane z materiału zawierającego 70 proc. wełny, a w rzeczywistości w ogóle wełny nie zawierały.
Źródło: uokik.gov.pl
UOKiK nałożył na Polskie Sklepy Odzieżowe w Starem Bystrem, sprzedające ubrania pod marką Lavard, karę w wysokości ponad 3,8 mln zł, z kolei firmę Lord z Krakowa ukarano kwotą ponad 213 tys. zł.
Źródło: uokik.gov.pl
„Konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży, muszą w tym zakresie ufać informacjom na etykiecie. Dla wielu osób taka informacja jest bardzo ważna – ma wpływ na cenę, sposób konserwacji czy zastosowanie. W przypadku przedsiębiorców sprzedających swoje produkty pod markami Lord i Lavard w wielu przypadkach klienci byli wprowadzani w błąd” – podkreśla Tomasz Chróstny. Jak dodaje prezes UOKiK, jeśli konsumenci dysponowaliby rzetelnymi i prawdziwymi informacjami o składzie odzieży, mogliby nie zdecydować się na zakup.
Po uprawomocnieniu się decyzji przedsiębiorcy będą zobowiązani do opublikowania na swoich stronach internetowych informacji o decyzjach prezesa UOKiK-u. Co więcej, oświadczenie w tej sprawie ma pojawić się także w sklepach stacjonarnych marki Lavard.
Jak podaje UOKiK, decyzje nie są prawomocne i przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
To nie pierwsze decyzje prezesa UOKiK w sprawie wprowadzania w błąd co do składów odzieży – w marcu 2022 roku za takie działania nałożono łącznie ponad 2,1 mln zł kary na producentów męskiej odzieży wizytowej: Kubenz, Recman i Dastan Logistics.
Czytaj też: Dastan Logistics, Kubenz i Recman na celowniku UOKiK. Za fałszowanie składów ubrań
(mb)