15 czerwca 2023 roku ruszyła czwarta edycja kampanii edukacyjnej „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”. Jej celem jest budowanie w społeczeństwie świadomości, że osoby borykające się z otyłością zasługują na empatię i wyrozumiałość, tak jak w przypadku innych chorób.
Kampania próbuje przeciwdziałać stygmatyzacji chorych i błędnemu przekonaniu, że otyłość to wybór i konsekwencja słabej woli albo niepohamowanego apetytu i braku ruchu.
W tym roku hasłem kampanii jest „Otyłość – zmień spojrzenie”, a podstawą zmiany ma być szczera rozmowa z użyciem języka włączającego.
Bohaterami kampanii są m.in. aktorka Aneta Zając i aktor Robert Kudelski, którzy zwracają uwagę na to, z jaką stygmacyzacją i wykluczeniem spotykają się na co dzień osoby z otyłością.
„Jako aktor niejednokrotnie doświadczyłem oceny związanej z moją masą ciała ze strony innych osób. Wiem też, jak trudno działać niezależnie od wspomnianej oceny, która powoduje chęć ucieczki i zamknięcia przed innymi. Otyłość jest chorobą, ale nadal brakuje powszechnej wiedzy na ten temat. Chciałbym być częścią tej zmiany, która dokonuje się i mam nadzieję dokona na naszych oczach i równoprawnego traktowania osób z otyłością, tak jak wszystkich innych chorych” – mówi Robert Kudelski.
Na potrzeby kampanii powstał praktyczny słownik „Jak wspierająco mówić o chorobie otyłościowej?”, który ma formę poradnika skierowanego do wszystkich, którzy chcą pisać i mówić o otyłości w sposób empatyczny, odpowiedzialny i unikający stereotypów.
Innym działaniem skupionym na idei kampanii jest cykl podcastów Ady Sobol, psychoonkolożki, poświęconych chorobie otyłościowej.
Na stronie poświęconej kampanii znaleźć można informacje na temat przyczyny i sposóbów leczenia otyłości, a także artykuły dla pacjentów i ich bliskich.
Źródło: YouTube/Porozmawiajmy szczerze o otyłości
(zd)