niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualności„Portret kobiecy” Wisławy Szymborskiej motywem nowej kampanii YES

„Portret kobiecy” Wisławy Szymborskiej motywem nowej kampanii YES

Marka biżuterii YES w nowej kampanii nawiązuje do wiersza Wisławy Szymborskiej „Portret kobiecy”. Po raz kolejny marka podejmuje temat postrzegania kobiet w dzisiejszym świecie – to kontynuacja działań rozpoczętych w 2021 roku pod hasłem „Jestem kobietą”.

6 listopada 2023 roku YES rozpoczęło kampanię inspirowaną wierszem Szymborskiej, w ramach której powstała wizualna interpretacja utworu poetki „Portret kobiecy”.

Jak podkreśla marka, choć wiersz powstał w latach 70. XX w., wciąż trafnie opisuje sytuację kobiet i często sprzeczne wymagania, jakie są im stawiane przez otoczenie.  

„W interpretacji YES kobieta ma prawo mieć już dosyć tych oczekiwań i dlatego z całą mocą pointuje je krótko słowami »na litość boską!«” – czytamy w komunikacie.

„Portret kobiecy”

Musi być do wy­bo­ru,

Zmie­niać się, żeby tyl­ko nic się nie zmie­ni­ło.

To ła­twe, nie­moż­li­we, trud­ne, war­te pró­by.

Oczy ma, je­śli trze­ba, raz mo­dre, raz sza­re,

czar­ne, we­so­łe, bez po­wo­du peł­ne łez.

Śpi z nim jak pierw­sza z brze­gu, je­dy­na na świe­cie.

Uro­dzi mu czwo­ro dzie­ci, żad­nych dzie­ci, jed­no.

Na­iw­na, ale naj­le­piej do­ra­dzi.

Sła­ba, ale udźwi­gnie.

Nie ma gło­wy na kar­ku, to bę­dzie ją mia­ła.

Czy­ta Ja­sper­sa i pi­sma ko­bie­ce.

Nie wie po co ta śrub­ka i zbu­du­je most.

Mło­da, jak zwy­kle mło­da, cią­gle jesz­cze mło­da.

Trzy­ma w rę­kach wró­bel­ka ze zła­ma­nym skrzy­dłem,

wła­sne pie­nią­dze na po­dróż da­le­ką i dłu­gą,

ta­sak do mię­sa, kom­pres i kie­li­szek czy­stej.

Do­kąd tak bie­gnie, czy nie jest zmę­czo­na.

Ależ nie, tyl­ko tro­chę, bar­dzo, nic nie szko­dzi.

Albo go ko­cha, albo się upar­ła.

Na do­bre, na nie­do­bre i na li­tość bo­ską.

„Chcieliśmy pokazać absurd społecznych oczekiwań, z którymi wciąż spotykają się kobiety. Chociaż minęło kilkadziesiąt lat od jego powstania, wiersz Szymborskiej świetnie to pokazuje. I teraz każda z nas może zdecydować, co z tymi oczekiwaniami zrobi – czy się im podda, czy tak, jak nasza bohaterka postara się od nich uwolnić” – komentuje Justyna Lach, dyrektorka marketingu YES.

Spot jest efektem współpracy marki z Fundacją Wisławy Szymborskiej, która czuwa nad spuścizną poetki. W ramach projektu powstał także pin z logo Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, do którego inspiracją był kolaż stworzony przez Szymborską.

„Wisława Szymborska była nie tylko utalentowana literacko, ale także plastycznie. W młodości ilustrowała książki, pod koniec lat 60. zaczęła tworzyć kolaże. Na jednym z nich znajduje się kompozycja przedstawiająca twarz: z ust wyrasta gałązka z dwoma liśćmi. Ten motyw wykorzystaliśmy w projekcie statuetki Nagrody im. Wisławy Szymborskiej oraz zaproponowaliśmy firmie YES do projektu eleganckiej przypinki. Tworząc tę przypinkę, YES włącza się w obchody Roku Wisławy Szymborskiej – w stulecie jej urodzin” – mówi Michał Rusinek, prezes Fundacji Wisławy Szymborskiej.

Przy okazji kampanii YES wprowadza też zmiany w prowadzonym od roku podcaście – od listopada nową prowadzącą będzie dotychczasowa ambasadorka marki Aleksandra Kwaśniewska. W pierwszym odcinku spotka się ze swoją mamą, Jolantą Kwaśniewską, by porozmawiać o międzypokoleniowej interpretacji „Portretu kobiecego”.

Koncept kreatywny kampanii przygotowała agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Spot wyreżyserowała Monika Kmita, jego produkcją zajął się dom produkcyjny F25, a muzykę do obrazu stworzył Wojtek Urbański. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj