Marka biżuterii YES w nowej kampanii nawiązuje do wiersza Wisławy Szymborskiej „Portret kobiecy”. Po raz kolejny marka podejmuje temat postrzegania kobiet w dzisiejszym świecie – to kontynuacja działań rozpoczętych w 2021 roku pod hasłem „Jestem kobietą”.
6 listopada 2023 roku YES rozpoczęło kampanię inspirowaną wierszem Szymborskiej, w ramach której powstała wizualna interpretacja utworu poetki „Portret kobiecy”.
Jak podkreśla marka, choć wiersz powstał w latach 70. XX w., wciąż trafnie opisuje sytuację kobiet i często sprzeczne wymagania, jakie są im stawiane przez otoczenie.
„W interpretacji YES kobieta ma prawo mieć już dosyć tych oczekiwań i dlatego z całą mocą pointuje je krótko słowami »na litość boską!«” – czytamy w komunikacie.
„Portret kobiecy”
Musi być do wyboru,
Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło.
To łatwe, niemożliwe, trudne, warte próby.
Oczy ma, jeśli trzeba, raz modre, raz szare,
czarne, wesołe, bez powodu pełne łez.
Śpi z nim jak pierwsza z brzegu, jedyna na świecie.
Urodzi mu czworo dzieci, żadnych dzieci, jedno.
Naiwna, ale najlepiej doradzi.
Słaba, ale udźwignie.
Nie ma głowy na karku, to będzie ją miała.
Czyta Jaspersa i pisma kobiece.
Nie wie po co ta śrubka i zbuduje most.
Młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda.
Trzyma w rękach wróbelka ze złamanym skrzydłem,
własne pieniądze na podróż daleką i długą,
tasak do mięsa, kompres i kieliszek czystej.
Dokąd tak biegnie, czy nie jest zmęczona.
Ależ nie, tylko trochę, bardzo, nic nie szkodzi.
Albo go kocha, albo się uparła.
Na dobre, na niedobre i na litość boską.
„Chcieliśmy pokazać absurd społecznych oczekiwań, z którymi wciąż spotykają się kobiety. Chociaż minęło kilkadziesiąt lat od jego powstania, wiersz Szymborskiej świetnie to pokazuje. I teraz każda z nas może zdecydować, co z tymi oczekiwaniami zrobi – czy się im podda, czy tak, jak nasza bohaterka postara się od nich uwolnić” – komentuje Justyna Lach, dyrektorka marketingu YES.
Spot jest efektem współpracy marki z Fundacją Wisławy Szymborskiej, która czuwa nad spuścizną poetki. W ramach projektu powstał także pin z logo Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, do którego inspiracją był kolaż stworzony przez Szymborską.
„Wisława Szymborska była nie tylko utalentowana literacko, ale także plastycznie. W młodości ilustrowała książki, pod koniec lat 60. zaczęła tworzyć kolaże. Na jednym z nich znajduje się kompozycja przedstawiająca twarz: z ust wyrasta gałązka z dwoma liśćmi. Ten motyw wykorzystaliśmy w projekcie statuetki Nagrody im. Wisławy Szymborskiej oraz zaproponowaliśmy firmie YES do projektu eleganckiej przypinki. Tworząc tę przypinkę, YES włącza się w obchody Roku Wisławy Szymborskiej – w stulecie jej urodzin” – mówi Michał Rusinek, prezes Fundacji Wisławy Szymborskiej.
Przy okazji kampanii YES wprowadza też zmiany w prowadzonym od roku podcaście – od listopada nową prowadzącą będzie dotychczasowa ambasadorka marki Aleksandra Kwaśniewska. W pierwszym odcinku spotka się ze swoją mamą, Jolantą Kwaśniewską, by porozmawiać o międzypokoleniowej interpretacji „Portretu kobiecego”.
Koncept kreatywny kampanii przygotowała agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Spot wyreżyserowała Monika Kmita, jego produkcją zajął się dom produkcyjny F25, a muzykę do obrazu stworzył Wojtek Urbański. (mb)