Polska Organizacja Turystyczna w 2022 roku otrzyma budżet o 9,5 mln zł wyższy od tego w roku poprzednim – opisuje turystyka.rp.pl. Jak czytamy, środki mają zostać zainwestowane w promocję kraju u sąsiadów: w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. „Ruszy też promocja powiązana z igrzyskami europejskimi” – podaje źródło.
Dowiadujemy się, że w czwartek 27 stycznia Sejm odrzucił wszystkie poprawki Senatu do budżetu państwa na 2022 rok, co oznacza utrzymanie bez zmian ustawy w kształcie uchwalonym 17 grudnia 2021 roku: dochody budżetu ustalono na 491,9 mld zł, wydatki na 521,8 mld zł, a deficyt na 29,9 mld zł. Czytamy, że Ministerstwo Finansów założyło, że PKB w 2022 roku wzrośnie o 4,6 proc., z kolei średnioroczna inflacja będzie na poziomie 3,3 proc.
Czytamy, że część 40 przeznaczona na turystykę to 75 mln zł, a znaczna część z tego trafi do Polskiej Organizacji Turystycznej. Utrzymanie centrali POT ma kosztować 27,1 mln zł, a reszta przeznaczona zostanie na działania promocyjne – informuje rp.pl. Dowiadujemy się także, że początkowo rząd w projekcie budżetu uwzględnił 53,56 mln zł dla POT, czyli o milion więcej niż w ubiegłym roku 2021, jednak starania Andrzeja Guta-Mostowego, sekretarza stanu odpowiedzialnego za turystykę w obecnym Ministerstwie Sportu i Turystyki (wcześniej Ministerstwie Rozwoju i Technologii) pozwoliły zwiększyć tę kwotę o 9,5 mln zł.
Pełniąca obowiązki prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Anna Salamończyk-Mochel mówi w rozmowie ze źródłem, że fundusze zostaną wydane na utrzymanie wszystkich cyklicznych działań i wydarzeń tradycyjnie organizowanych przez PORT co roku, m.in. konkurs na złoty certyfikat POT czy udział w targach turystycznych. Dowiadujemy się, że POT pracuje nad innymi akcjami, które w pierwszej kolejności zostaną zaprezentowane Radzie Polskiej Organizacji Turystycznej. W planach jest większy nacisk na promowanie polskiej kuchni – czytamy.
Źródło podaje także, że dodatkowe pieniądze organizacja planuje przeznaczyć na sfinansowanie powołania trzech nowych biur POT za granicą – mają powstać w Pradze, Budapeszcie i Tel Awiwie. Pierwszy wymieniony oddział miałby promować polską turystykę zarówno na rynku czeskim, jak i słowackim – dowiadujemy się. „Na to trzecie trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ jego powołanie to sprawa delikatna, wymaga lepszego klimatu politycznego między Polską i Izraelem” – czytamy dalej.
Salamończyk-Mochel cytowana przez źródło wyjaśnia, że szersza promocja polskiej turystyki na rynkach czeskim, słowackim i węgierskim to wynik m.in. tego, że w pandemii ludzie chętniej wybierają krótkie podróże, a także długofalowych trendów w ruchu turystycznym, według których „dominujące znaczenie ekonomiczne dla poszczególnych krajów mają przyjazdy turystów z rynków sąsiedzkich i nieodległych”. „A przy tym intensyfikacja promocji na wymienionych rynkach wpisuje się w politykę współpracy Polski z krajami Grupy Wyszehradzkiej” – mówi także p.o. prezesa POT w rozmowie z rp.pl.
Źródło podaje także, że promowanie turystycznych walorów kraju będzie połączone z przygotowaniami do Igrzysk Europejskich zaplanowanych na 2023 rok, których Polska będzie gospodarzem. „Na ten cel organizacja pozyskała jeszcze jesienią 2021 roku dodatkowo z budżetu państwa 6,9 miliona złotych. Pieniądze musi wydać w tym roku” – czytamy dalej. (mb)