piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPraca zdalna uregulowana. Nowelizacja wchodzi w życie

Praca zdalna uregulowana. Nowelizacja wchodzi w życie

7 kwietnia 2023 roku w życie weszła nowelizacja Kodeksu pracy regulująca pracę zdalną – informuje bankier.pl. Nowe przepisy wprowadzają przede wszystkim definicję pracy zdalnej, która może być wykonywana całkowicie lub częściowo poza siedzibą pracodawcy, w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą – czytamy.

Nowelizacja uchyla dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy – wskazuje źródło.

Jak dalej czytamy, w przepisach wyróżniono pracę zdalną całkowitą oraz hybrydową, czyli dostosowaną do potrzeb pracownika i pracodawcy oraz tę świadczoną w szczególnych przypadkach, takich jak np. czas obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii czy pożaru lub zalania w zakładzie pracy.

Ponadto praca zdalna może być wykonywana także okazjonalnie – na wniosek pracownika (złożony w postaci papierowej lub elektronicznej). Taki rodzaj pracy zdalnej obejmuje maksymalnie 24 dni w roku kalendarzowym. Jak zauważa źródło, ta forma pracy zdalnej ma być stosowana „w okolicznościach incydentalnych, uzasadnionych wyłącznie potrzebą pracownika”.

Zgodnie z przepisami pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej m.in. rodzicom wychowującym dziecko do 4. roku życia, rodzicom i opiekunom, którzy opiekują się osobą z niepełnosprawnością w rodzinie, a także kobietom w ciąży. Nie obowiązuje to w momencie, gdy wykonywanie pracy zdalnej nie jest możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika – dowiadujemy się.

Źródło wskazuje także, że zasady wykonywania pracy zdalnej w danym miejscu powinny zostać uregulowane w porozumieniu między pracodawcą i zakładowymi organizacjami zawodowymi, a jeśli nie dojdzie do zawarcia porozumienia lub gdy nie ma związków zawodowych – w regulaminie opracowanym przez pracodawcę po konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Czytamy także, że Główny Inspektor Pracy, Katarzyna Łażewska-Hryck, przekazała w rozmowie z PAP, że Państwowa Inspekcja Pracy uruchomiła proces związany z kontrolami przestrzegania przepisów dotyczących pracy zdalnej, a zmiany w tym zakresie oceniła jako „rewolucyjne”. Podkreśliła, że PIP nie będzie prowadzić kontroli w domach pracowników,  lecz sprawdzać pracodawców i przedsiębiorców. „Pracownik w przestrzeni prywatnej nie prowadzi działalności o charakterze przedsiębiorstwa, tylko wykonuje pracę” – źródło przytacza słowa szefowej PIP, która dodała też, że „przestrzeń prywatna pracownika jest objęta ochroną miru domowego”. Kontrole PIP u pracodawców mają z kolei dotyczyć kwestii związanych z wprowadzeniem odpowiednich procedur, np. porozumień czy regulaminów. Inspekcja zweryfikuje również, czy pracownikom zapewniono świadczenia w postaci ekwiwalentu lub ryczałtu związanego z wykonywaniem pracy zdalnej, a także sprawdzi bezpieczeństwo i higienę pracy „pod kątem oceny ryzyka zawodowego i informacji związanej z bezpiecznym wykonywaniem pracy w formule zdalnej” – opisuje źródło. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj