Relacje w środowisku zawodowym są wysoko na liście priorytetów wśród specjalistów, dlatego uznają oni za ważną możliwość integracji ze współpracownikami – pokazał sondaż Hays Poland. Tak twierdzi 87 proc. badanych.
47 proc. badanych uważa dobre relacje w miejscu pracy za bardzo ważne, z kolei 40 proc. uznaje je za ważne. Integracja ze współpracownikami jest zupełnie nieważna dla zaledwie 3 proc. respondentów.
Hays podkreśla także, że jeśli pracownicy mają poczucie, że są częścią zespołu, którego członkowie mogą na sobie polegać, darzą się sympatią i wzajemnym zaufaniem, są mniej skłonni zmienić pracę. Z badań Hays wynika także, że złe relacje ze współpracownikami i przełożonym każdego roku są wysoko na liście powodów, dla których specjaliści odchodzą z firm.
„Chęć integrowania się i spędzania wspólnie czasu, minimalizuje ryzyko poczucia osamotnienia i braku satysfakcji zatrudnionych, a w konsekwencji – może zmniejszyć rotację w firmie. Jednocześnie integracja nie oznacza, że w pracy każdy z każdym musi się blisko przyjaźnić. Chodzi natomiast o to, aby pracownicy czuli się w organizacji komfortowo, pewnie i zawsze mieli się do kogo zwrócić z prośbą o wsparcie” – mówi Łukasz Grzeszczyk, Executive Director w Hays Poland.
Jak jednak czytamy, popularyzacja pracy zdalnej zmieniła sposób budowania relacji w środowisku zawodowym. Hays podaje, że 45 proc. specjalistów i menedżerów pracuje zdalnie lub hybrydowo, a kolejne 17 proc. ma pełną dowolność w wyborze miejsca, z którego wykonuje zawodowe obowiązki. Oznacza to, że spotkania w biurze ze współpracownikami są zdecydowanie rzadsze niż wcześniej.
Hays zauważa jednak, że duża część pracowników nie utożsamia integracji z zespołem z koniecznością obecności w biurze. „Coraz częściej bowiem budują więzi na płaszczyźnie prywatnej, spotykają się w przestrzeni online, tworzą mikrozespoły projektowe czy uczestniczą w wolontariacie pracowniczym” – dowiadujemy się.
Ekspert Hays zwraca uwagę, że wielu pracodawców wciąż ma inną, „tradycyjną” wizję utrzymywania dobrych relacji między współpracownikami. Jak mówi, dla firm często dbanie o relacje i integracja zespołu są tożsame z regularnym pojawianiem się w biurze. „W aktualnej rzeczywistości zawodowej przestało to jednak być kluczowe. Integracja może być równie efektywna w formie online, co na żywo. Przy czym niezbędne jest do tego promowanie odpowiednich praktyk i postaw w organizacji” – zaznacza Grzeszczyk. (mb)