niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościRachunki za darmowe próbki suplementów. Spółka zapłaci karę za manipulowanie konsumentami

Rachunki za darmowe próbki suplementów. Spółka zapłaci karę za manipulowanie konsumentami

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oświadczył, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Na spółkę została nałożona kara w wysokości 5 mln zł – czytamy w komunikacie UOKiK-u.

„Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach” – podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK poinformował, że za pośrednictwem reklamy w telewizji lub na stronach internetowych Natural Pharmaceuticals sugerowało, że „ponad milion klientów” jest zadowolonych z ich produktów, jednak ta liczba oznaczała klientów przedsiębiorcy ogółem. Co więcej, na niektórych materiałach promocyjnych spółka wykorzystała wizerunek Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, który miał rzekomo rekomendować suplementy spółki. 

Z kolei w spotach telewizyjnych Natural Pharmaceuticals obiecywało, że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D. Jednocześnie konsumenci musieli pokryć koszty wysyłki produktu, co nie zostało jasno wyjaśnione. 

Oprócz tego, konsumenci padli ofiarą środków manipulacyjnych tzw. „Dark Patterns”. Klienci składali skargę, że gdy wyrażali chęć nabycia darmowych próbek suplementów diety, oferowanych na stronie internetowej, niemal natychmiast pojawiała się kolejna strona z rocznym płatnym zapasem produktu i subskrypcją. Podobna treść i szata graficzna mogła wprowadzać konsumentów w błąd. Następnie ukazywały się podziękowania za złożone zamówienie, które mogły być zrozumiane jako dalszy etap zapisu na bezpłatną próbkę produktu.

Dodatkowo, gdy konsumenci zamawiali roczny zapas danego produktu, mogli nie być świadomi, że jednocześnie opłacali subskrypcję.

Sankcje objęły także Carla Jonasa Törnquista, prezesa zarządu spółki. Przedsiębiorca będzie musiał zapłacić karę w wysokości 110 tys. zł za umyślne naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Po uprawomocnieniu się decyzji będzie musiał także poinformować o niej wszystkich klientów, którzy od 14 lutego 2017 roku dokonali zakupu w jego sklepie, a także opublikować oświadczenie na swojej stronie oraz w mediach społecznościowych.

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (af)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj