Czy Polacy chcą spędzać tegoroczne święta w tradycyjny sposób? Ile planują wydać na prezenty świąteczne? W jaki sposób dokonują bożonarodzeniowych zakupów? Owe zagadnienia zbadał Amazon we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.
„Raport Amazon.pl – czy wciąż jesteśmy tradycjonalistami? Prezenty, emocje i nawyki świąteczne Polaków 2023” z listopada 2023 roku pokazuje, że coraz mniej osób marzy o tradycyjnych świętach. 26 proc. badanych chciałoby spędzić je z dala od domu – w górach, korzystając z uroków sportów zimowych – lub w ciepłych krajach. 22 proc. przedstawicieli generacji Z i 20 proc. kobiet stwierdziło, że mogłoby wyjechać za granicę podczas tego okresu.
W 2023 roku jedynie 30 proc. badanych stwierdziło, ze pragnie spędzić Boże Narodzenie w dużym gronie rodziny. Wynik ten można zestawić z danymi z ubiegłego roku – aż 64 proc. ankietowanych obchodziło święta w tradycyjny sposób – w domu, wśród najbliższych.
Raport pokazuje, że aż 75 proc. Polaków zamierza obdarować swoich bliskich upominkami. Respondenci planują przeznaczyć na tegoroczne prezenty średnio 650 zł – przy czym 24 proc. twierdzi, że wyda na nie od 251 zł do 500 zł, a 21 proc. chce wyłożyć na ten cel od 501 zł do 1000 zł – czytamy.
Źródło: fragment infografiki Amazona
Autorzy raportu informują, że to kobiety szybciej zaczynają rozglądać się za prezentami. 22 proc. z nich rozpoczyna proces poszukiwań już w listopadzie. Planowaniem i korzystaniem z promocji częściej interesuje się także generacja Z. Odmienną postawą charakteryzują się mężczyźni – 29 proc. z nich dokonuje zakupu dopiero w grudniu i wydaje nieco więcej pieniędzy. W tym roku 31 proc. Polaków zapowiada, że poszuka podarunków wcześniej – po to, by móc zakupić je w niższej cenie – podaje źródło.
Źródło: fragment infografiki Amazona
26 proc. Polaków deklaruje, że chciałaby dostać pieniądze przy okazji świąt, a 21 proc. – karty podarunkowe. Kobiety częściej niż mężczyźni wolałyby otrzymać bon prezentowy, voucher na usługę lub bilet na wydarzenie. Mężczyźni preferują elektronikę, alkohol, sprzęt sportowy czy ubrania – czytamy dalej.
Źródło: fragment infografiki Amazona
Badanie wykazało, że dla 71 proc. Polaków najważniejsza jest użyteczność prezentu, który wręczają bliskiej osobie. Ankietowani w mniejszym stopniu zwracali uwagę na preferencje obdarowywanych – jedynie 35 proc. stwierdziło, że ma na względzie upodobania najbliższych. Tylko 30 proc. zakomunikowało, że przy wyborze podarku kieruje się tym, czy będzie miał wartość emocjonalną. 84 proc. respondentów stwierdziło natomiast, że istotna jest cena prezentu.
Autorzy raportu komentują: „Osoby z wyższym wykształceniem chętniej stawiają na prezenty przemyślane niż spontaniczne oraz ponadczasowe niż modne”. Pomimo tego że Polacy otrzymują nietrafione prezenty, to aż 58 proc. z nich je zachowuje. Co czwarty ankietowany przyznał, że przekazuje nieudany podarek komuś z rodziny, natomiast co piąty – wystawia go w serwisie aukcyjnym.
Według źródła 67 proc. Polaków stwierdziło, że zakupy w sieci są szybsze i wygodniejsze od poszukiwań w stacjonarnych punktach sprzedaży. Blisko 44 proc. ankietowanych przyznało, że kupuje większość prezentów w sklepach internetowych i serwisach e-commerce. Najczęściej na zakupy online decydują się przedstawiciele generacji Z (71 proc.) oraz millenialsi (68 proc.) – czytamy. (an)
O badaniu:
Raport Amazon.pl – czy wciąż jesteśmy tradycjonalistami? Prezenty, emocje i nawyki świąteczne Polaków 2023” został zrealizowany we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 18-28 października 2023 roku, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1003 (mieszkańcy Polski w wieku 18-55 lat), metodą CAWI.