Europejski Fundusz Leasingowy opublikował raport „CSR w MŚP. Pod lupą”, w którym przedstawił stosunek sektora małych i średnich przedsiębiorstw do zagadnień z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Okazuje się, że CSR jest obecny w większości tego typu firm, lecz zazwyczaj nie zdają sobie one z tego sprawy.
Jak wynika z raportu, aż 71 proc. badanych nie zna terminu „CSR”. Poziom wiedzy zwiększa się wraz z wielkością organizacji – w mikrofirmach definicję CSR-u zna jedynie 17 proc. ankietowanych; w średnich jest to 30 proc. Różnicę w znajomości tego pojęcia widać także przy podziale przedsiębiorstw pod względem wysokości ich obrotów – przy najmniejszych jest to 15 proc., a przy największych 32 proc. – oraz miejsca, w którym prowadzą działalność – na wsiach definicję zna 17 proc., a w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców jest to o 10 p.p. więcej. Dodatkowo 49 proc. badanych nie ma żadnych skojarzeń z akronimem „CSR”.
Pozytywniejsze wyniki pojawiają się, gdy ankietowani poznają definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i są pytani o to, czy firma prowadzi działania w tym zakresie. Najczęściej są one prowadzone w przedsiębiorstwach na wsiach (75 proc.) oraz tych z branży hotelarskiej i gastronomicznej (83 proc.). Najrzadziej CSR-em zajmuje się branża handlowa (55 proc.) oraz organizacje z miast zamieszkiwanych przez maksymalnie 500 tys. mieszkańców (57 proc.).
Źródło: media.efl.pl
Okazuje się również, że jedynie 7 proc. ankietowanych ma strategię CSR, a 68 proc. z nich działa spontanicznie. Najczęściej inicjatorami tego typu działań są członkowie zarządu i top-management (70 proc.), a działy marketingu, PR-u lub komunikacji proponują je tylko w 8 proc. organizacji.
Budżet na prowadzenie działań CSR nie jest planowany w 59 proc. przedsiębiorstw, co zdaniem Joanny Picher-Różyło z biura zarządu i CSR w EFL oznacza, że środki na ten cel są wygospodarowywane w zależności od potrzeb. „Brak konkretnego budżetu oznacza ograniczenia czy niemożność stawiania konkretnych celów, a następnie weryfikacji ich osiągania. W tej sytuacji ocena skuteczności działań CSR dokonywana jest głównie po fakcie, co może sprzyjać racjonalizacji nie najlepszych posunięć” – zwraca również uwagę ekspertka. Z raportu wynika także, że 69 proc. ankietowanych wskazuje, że barierą w prowadzeniu działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu jest brak środków na ich realizację.
Do CSR-u najczęściej zachęcają czynniki takie jak: poprawa i/lub budowanie ciepłego wizerunku firmy (73 proc.), zwiększanie rozpoznawalności marki (72 proc.) oraz pragnienie pomocy potrzebującym (65 proc.). Jako motywatory wskazywane są m.in.: pozyskanie świadczeń zewnętrznych (57 proc.), możliwość realizacji działań z innymi firmami (48 proc.) oraz wymiana z nimi wiedzy (46 proc.).
Pełną wersję raportu można znaleźć na stronie.
Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 500 firm z branż: usługowej (120), handlowej (110), produkcyjnej (100), budowlanej (60), transportowej (50), HoReCa (40) oraz rolniczej i przetwórczej (20) dobranych w sposób losowo-kwotowy. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, tyle samo mali przedsiębiorcy zatrudniający do 49 osób, a 20 proc. średni przedsiębiorcy zatrudniający maksymalnie 249 osób. Badanie wykonano metodą ilościową, techniką CATI (wywiad telefoniczny) od 20 maja do 8 lipca 2019 roku. (ak)